Viewing Single Post
AnnaE
#0

Procesele de bază în organizația de bază                                             

 

Ce sunt procesele de bază în organizația de bază? 

Proces (businessdictionary.com) – secventa de proceduri interdependente și legate, care la fiecare etapă consumă resurse (materiale, financiare, temporale) pentru a converti intrări(date, materiale, piese, etc.) și ieșiri. Ieșirile pot servi ca intrări în următorul proces până la atingerea scopului final (obținerea produsului proiectat).

 

Standardul ISO 9000 adaugă trei note la acest concept:

Nota 1 – De regulă ieșirile dintr-un proces pot fi intrări în alt proces

Nota 2 – Procesele din organizație sunt, in general,planificate și realizate în conditii controlate pentru a adăuga valoare

Nota 3 – Procesele în care conformitatea produsului rezultat (3.4.2.)nu poate fi ușor verificată,inclusiv din perspectivă economica,este menționat ca un „proces special”.

 

 

Filosofia “Six Sigma” se concentrează asupra a două aspect esențiale privind procesele dintr-o organizație.

  1. Identificarea proceselor fundamentale
  2. Identificarea clienților – cheie

Această actiune esențiala din viața organizației revine în responsabilitatea directă a echipei de conducere și se rezumă la trei procese subsecvențe acestei acțiuni.

 

Principalele procese derulate în organizația scolara sunt :

 

A. Procese de bază (fundamentale)

a) “achiziționarea” clientilor

 

b) lecția/ora de curs

 

c) ora de laborator/atelier/practică

 

d) activități extra-curriculare

 

  • dezvoltarea de noi produse (educaționale)

 

  •  program de studiu

 

  •  specializări

 

  • clasificări profesionale

 

 

Procesul  “Achiziționarea” clientilor, este corespunzător “identificării clienților - cheie”

din filosofia Six Sigma. Ce ar trebui sa faca echipa de management ?

In funcție de tipul/nivelul si categoria in care se află organizația școlară are in vedere următoarele :

 

  • Identifică tipul și categoriile de elevi – clienți;
  • Analizează ,ediul socio-economic din care provin;
  • Analizează mediul/cultura mediul familial din care provin aceștia;
  • Identifică masa critică a părinților are formează mediul respectiv;
  • Stabilește căile de comunicare cu aceștia;
  • Analizează cerințele elevilor și ale părților interesate și le corelează cu resursele școlii;
  • Comunică permanent cu părinții elevilor și resursele școlii;
  • Se consulta permanent cu aceștia in vederea stabilirii unor abordări comune privind satifacerea cerințelor clienților-elevi.

 

Procesul “Lecția/ora de curs”

 

  • Avem resursele necesare pentru desfășurarea tuturor proceselor “lectie/ora de curs” in aceleași condiții optime ?
  • Există suportul de curs/curriculum necesar ?
  • Exista logistica necesară ?
  • Este asigurată securitatea desfășurării procesului în toate situațiile posibile?
  • Care sunt acțiunile corrective/de îmbunătățire necesare pentru funcționarea optima a proceselor “lectie/oră” ?

 

Procesul “Dezvoltarea de noi produse educationale”

 

  • Este necesară si oportună dezvoltarea de noi produse educționale ?
  • Am efectuat analiza contextuală necesară (Analiza SWOT)
  • Am identificat resursele (umane si materiale) necesare
  • Am identificat spațiul si resursele necesare
  • Am intreprins demersurile legale de înființare (autorizare/acreditare,etc.)

 

 

Procesele fundamentale funcționează în paralel sau chiar se suprapun cu cele suport. Din acest motiv este extrem de necesară implementarea unui sistem de management al calității în organizația scolară: un management eficient si eficace a produselor respective.

 

Surse bibliografice : “Managementul calității în învățământul preuniversitar” de Remus Chină