AnnaE
#0

Dezvoltarea psiho-fizică şi socială a copilului de 4 ani

Dezvoltarea fizică :

96 – 107 cm. la băieţi ; 95- 107 cm. la fete ;
14 – 18 kg. la băieţi; 13 – 17 kg. la fete .

Motricitatea :
- echilibrul ortostatic mai susţinut (stă într-un picior 5”) ;
- mai multă rapiditate în mişcări ;
- coordonare oculomotorie relativ independentă ;
- pliază hârtia în diagonală , după demonstraţie ;
- desenează un dreptunghi după model ;
- are mai multă forţă şi precizie: aruncă o minge mai mare la distanţa de 1-1,5 m. şi o prinde din zbor ;
- are rapiditate în mişcări (găseşte prompt obiectul cerut) .

Senzorialitatea :
- foloseşte activ văzul şi anzul ;
- se orientează în schema corporală proprie (arată urechea,mâna,piciorul ) ;
- realizează , în desenul ,,Omuleţul ” trunchiul , volumul membrelor , îmbrăcămintea , nasturii , părul ;
- îşi reprezintă intuitiv şi global spaţiul şi timpul (,, Soarele apune după deal”. ) ;
- compară 2 obiecte ca greutate ( mai uşor-mai greu ) ; identifică 4 poziţii spaţiale ( sus , jos , faţă , spate ) ;
- sorteză obiectele după culoare .

Intelectul:

- Memoria - memorează 3 cifre ;

- reproduce cu multă uşurinţă şi plăcere poezii ;
- recunoaşte celementele omise din desene incomplete ce reprezintă obiecte cunoscute ;
- îndică două momente ale zilei ( dimineaţa şi seara ) ;
- răstrează informaţia în memorie timp de aproximativ

* Gândirea - explică utilitatea a 3-4 obiecte cunoscute ( ceaşcă , furculiţă umbrelă , ghete ) ;

- relatează despre două imagini ;
- explică o relaţie necesară mai complexă (,, De ce avem nevoie de ochi ” ? ) ;
-grupează imagini în raport cu 3 noţiuni generale ( fructe , păsări , flori ) .

* Imaginaţia- are imaginaţie reproductivă mai bogată .

* Limbajul- are în vocabular între 1 600 – 2 000 de cuvinte ;
- foloseşte corect şi sistematic pluralul în vorbirea curentă ;
- defectele de vorbire încep să dispară ;
- începe procesul de interiorizare a limbajului ( vorbeşte în gând ) .

* Motivaţia :
- manifestă trebuinţa de a vorbi în grup ;
- are nevoie de recompensă imediată , de altfle întrerupe sarcina primită ,
- manifestă interese labile ;
- manifestă preferinţe pentru anumiţi copii din grup .

* Afectivitatea :

- îşi poate domina unele relaţii afective ;
- manifestă admiraţie şi bucurie faţă de flori , copaci , animale mici ;
- manifestă plăcere pentru jocurile de construcţii ;-
- trăieste sentimente morale faţă de faptele altor copii .

* Personalitatea :

- este încă ataşat de mamă ;
- manifestă gelozie în relaţie cu fraţii ;
- se joacă singur , dar şi în grup ;
- cunoaşte numele copiilor din grup ;
- cunoaşte reguli de comportare civilizată pe stradă , în magazin , în parc etc.

* Deprinderi :
- participă activ la unele sarcini casnice curente ;
- se formează deprinderi noi de igienă ( spălarea dinţilor ) ;
- se formează deprinderi elementare de ordine ;
- învaţă să se înbrace şi să dezbrace singur ;
- învaţă să povestească după imagini ;
- învaţă să utilizeze diverse obiecte şi să explice relaţiile între fenomene .