AnnaE
#0

 

Limba si limbajul

 

a) Definirea si caracterizarea limbajului

 

1.Ce este limbajul?

2. Ce este cuvantul?

3. Legea efortului minim

4.Geneza limbajului

 

b) Functiile limbajului

-intern

-extern

 

5. Formele limbajului

 

a) Limba

- este un sistem complex de semne,simboluri si reguli gramaticale. Limba este instrumentul de baza a comunicarii interumane.

Comunicarea cu ajutorul limbii naturale(limba materna a fiecaruia) se desfasoara in  cadrul limbajului.

1. Limbajul este activitatea de comunicare interumana prin intermediul limbii iar aspectul psihologic al limbajului este vorbirea. Procesul vorbirii este coordonat de regulile gramaticale care se asimileazaa o data cu insusirea limbii. Limbajul este forma ce a mai evoluata mai rafinata si mai bogata de comunicare. Comunicarea verbala se realizeaza cu ajutorul limbii, este o comunicare simbolica intrucat cuvintele simbolizeaza obiecte, imagini, persoane, situatii.

2. Cuvantul este un instrument mintal remarcabil de puternic: daca imaginea se poate substitui obiectului, cuvantul se poate substitui atat obiectului cat si  imaginii acestuia.

Limbajul este instrumentul cel mai important al gandirii si al constiintei

Frecventa de utilizare a cuvintelor este un indicator important pentru diferite domenii de aplicatie cum ar fi de exemplu telecomunicatiile

3. Legea efortului minim stabileste existenta unei relatii inverse intre frecventa si lungimea cuvintelor, in comunicare primeaza legea efortului minim..asa cum glumele scurte sunt cele mai bune, cuvintele cele mai frecvente sunt cele mai scurte. Legea efortului minim se evidentiaza prin limbajul cotidian iar cuvintele sunt prescurtate spre ex: mate in loc de matematica. Unii autori vorbesc de un nou limbaj al SMS-urilor care risca sa afecteze vorbirea tinerilor.

 

4. Geneza limbajului

De ce se foloseste limbajul? Sau.. de ce vorbim? Probabil pentru ca celelalte mijloace de comunicare nu sunt suficiente sau am mai putea spune ca oamenii vorbesc pentru ca gandesc.

Limbajul este invatat ca o deprindere se bazeaza pe principiul conditionarii, copilul care pronunta mama este recompensat de fiecare data si astfel il va insusi, deci mai intai invatam sa vorbim fiind recompensati iar mai apoi prin repetitii sa se ajunga la vorbirea adultului.

Limbajul este specific doar omului, de asemenea unii autori vin in intampinarea acestui punct de vedere  si sustin ca limbajul este o capacitate innascuta a fiintei umane si poate fi insusit intr-o perioada optima situata inainte de pubertate. Mai tarziu zonele creierului specializate in functia limbajului devin prea rigide pentru invatarea unui nou limbaj

 

Elevii:

Participa la discutii

- ofera exemple practice

- enumera principalele forme ale limbajului

 

Metode

Expunerea

Explicatia didactica

conversatia

 

 

b) Functiile limbajului:

Trei  mari categorii ale limbajului care integreaza si alte functii corelate

–functia de comunicare

-functia cognitiva si cea reglatorie

Functia de comunicare este functia specifica si cea mai importanta a  limbajului. Prin comunicare se transmite un anumit mesaj care are un anumit continut.

Acestea sunt:

Continutul informational: imagini, descrieri, concepte, teorii

Continutul emotional: transmiterea unor trairi afective prin exprimarea emotiilor si impulsurilor, este o modalitate de descarcare a anumitor tensiuni

 

Functia cognitiva exprima legatura limbajului cu gandirea. Limbajul este instrumentul de lucru a gandirii: operatiile gandirii se realizeaza prin mijloace verbale, structura logica a gandirii rationamentele. Relatia dintre gandire si limbaj este controversata in psihologie, sunt autori care deriva gandirea din limbaj iar altii invers. Limbajul si gandirea sunt inseparabile si se dezvolta impreuna, se sustin si se intemeiaza reciproc.

Functia reglatorie se poate realiza din „interior” prin mijloacele limbajului intern ca expresie a autoreglajului constient si voluntar sau se poate exercita asupra altora prin comenzi de dirijare, conducere. O alta forma de exercitare a functiei reglatorii este persuasiunea prin care se urmareste modificarea conduitei altuia, inducerea unor stari afective a unor convingeri sau idei.

 

5.Formele limbajului

 

Limbajul extern si limbajul intern

Limbajul extern se adreseaza celor din jur fie pe cale orala fie in scris

Limbajul oral sau vorbirea propriu-zisa implica prezenta a cel putin unei persoane careia i se adreseaza mesajul. Comunicarea verbala are un grad ridicat de libertate, nu este supusa unor constrangeri, norme si reguli riguroase

Dialogul- este forma cea mai frecventa de realizare a limbajului oral. Dialogul ia forma schimbului de replici in care fiecare interlocutor asteapta ca celalalt sa-si incheie mesajul.

 

Conversatia se intretine prin:

-continutul ei

-variate mijloace de expresivitate cum ar fi intonatia sau accentul

-mijloace de expresivitate nonverbala cum ar fi mimica, gestica sau patomimica.

Monologul – este o forma de comunicare verbala unidirectionata dar care valorifica feed-back-ul auditoriului. Monologul este mai riguros trebuie sa tina seama de anumite reguli ale adresarii.

Limbajul scris este inseparabil legat de citit. Scris-cititul constituie deprinderi intelectuale complexe care se insusesc si se perfectioneaza la inceputul scolaritatii. Utilizarea limbajului scris impune regulimult mai stricte decat limbajul oral.In scris nu ne putem permite libertatile dialogului nici macar ale monologului.

Limbajul intern - este forma cea mai evoluataa limbajului care se dobandeste prin interiorizarea limbajului oral.Se desfasoara intr-un plan intern ca vorbire cu sine si ca mijloc de elaborare a ideilor

Daca limbajul oral are un caracter desfasurat in care succesiunea cuvintelor, in limbajul intern citeza de derulare este foarte mare.

Limbajul intern constituie instrumentul de lucru a gandirii; structura interna a gandirii are un caracter propozitional, sunt constructii logice, rationale prin intermediul cuvantului