Definiţie DEX : Memorizarea este acţiunea de a memora şi rezultatele ei ,iar a memoriza înseamnă a învăţa un text pe de rost sau a memora .
Pentru memorizare se folosesc textele care aparţin genului liric în versuri . În aceste activităţi se urmăreşte realizarea unor obiective :
1. Îmbogăţirea vocabularului activ al copiilor cu noi cuvinte şi expresii ;
2. Formarea deprinderilor de exprimare corectă ;
3. Apropierea copiilor de textul literar autentic din literarura română ;
4. Pregătirea copiilor pentru a înţelege şi simţi textul liric şi pentru a trăi emoţii şi sentimente generate de acesta .
Prin textul liric se dezvoltă memoria , imaginaţia , creativitatea şi se realizează ,în acelaşi timp , educaţia estetică a copilului .
Analizând particularităţile psihologice ale copiilor , putem spune că o poezie se poate învăţa de la 4 ani , iar înţelegerea ei până la emoţii şi sentimente se realizează după vârsta de 5 ani .
Memorizarea şi recitarea poeziilor sunt procese în care se impune pronunţarea clară a cuvintelor .
Un rol important în activitatea de memorizare îl are alegerea poeziilor ,care pentru a fi accesibile copiilor de 3 – 4 ani trebuie să îndeplinească nişte condiţii :
1. Să dezvolte teme cunoscute copiilor ( o poezie are o idee poetică ) ;
2. Să transmită emoţii şi sentimente ;
3. Să nu conţină mai mult de de 2-3 cuvinte şi expresii noi ;
4. Să nu ofere construcţii care să reprezinte abateri de la limba litereră ;
5. Versurile să fie scurte ; imaginile uşor de sesizat ,
6. Să nu depăşească 3 strofe .
Poeziile se aleg şi în funcţie de nivelul de exprimare şi în funcţie de experienţa de învăţare a copiilor . Autorul nu este foarte important , se insistă pe reţinerea autorilor importanţi .
Etapele unei activitati de memorare
- organizarea salii de grup
- este necesar ca grupa sa fie asezata in semicerc
- asigurarea unei atmosfere deschise,apropiate, nestresante, sensibile ( fara creeara unei astfel de atmosfere copii nu pot intelege textul liric si nu pot intelege mesajul din el)
- introducerea in activitate - cand copilul trece de la pauza (recreatie) la activitatea organizata (in aceasta etapa trezim interesul copilului pentru text si sunt motivati sa se adapteze la noile cerinte)
- pasul urmator este citirea poeziei de catre educatoare - trebuie sa citim dupa carte ca sa-l apropiem de ea;
- discutiile mele pot sa-l duca pe copil pana-ntra acolo incat sa afle cate lucruri interesante poate afla daca le citeste;
- dupa citirea textului pun intrebari in legatura cu poezia, sa vad daca au inteles sau au simtit mesajul ei;
- in aceasta etapa le explicam expresiile frumoase si cuvintele noi
- dupa ce m-am asigurat ca s-a inteles poezia, am explicat cuvintele noi, trec la memorarea versurilor, care se face vers cu vers; ADICA, se citeste primul vers, se repeta de catre 2-3 copii, se citeste al doilea vers si se repeta de 2-3 copii, apoi alti 2-3 copii repeta primele doua versuri; la al 3-lea vers, 2-3 copii spun versul iar alti 2-3 copii spun toate versurile invatate pana acum.
Momentul important - sensibil RECITAREA
Recitarea, potrivit dictionarului inseamna a spune ceva cu voce tare din memorie, deci, in acest moment vom incerca o interpretare "artistica" a textului care inseamna :
- schimbarea vocii in functie de ceea ce-ti doresti sa transmiti
- accentuarea unor sentimente desprinse din poezie
- reglarea respiratiei pe segmente logice
- reglarea legaturulor dintre gesturi si cuvinte
Aceasta etapa incepe cu recitarea-model a educatoarei, apoi continua cu recitarea copiilor
Incheierea activitatii :
- putem incheia laudand copii chiar si pe cei care nu au participat activ la lectie, incercand sa-i mobilizam si sa-i tinem ancorati activitatii si pentru data viitoare.
RETINEM CA : In toata activitatea desfasurata, timpul acordat pentru exersarea exprimarii e al copilului si nu al educatoarei (din pacate in momentul acesta, in invatamantul romanesc se exerseaza exprimarea cadrului didactic si mai putin a copiilor)