AnnaE
#0

    Scoala behaviorista: recompense si motivatie

Psihologii scolii behavioriste au observat modul in care animalele invata, atunci cand sunt recompensate. O parte din aceste descoperiri se aplica, in mod surprinzator, si in procesul de invatare al oamenilor.

Principiile invatarii din perspectiva scolii behavioriste:
1.    Pentru a invata, elevul are nevoie de o recompensa, sau o intarire. Un profesor e cient va acorda multa atentie recompensarii elevilor sai cu aprecieri, atentie deosebita sau alte forme de incurajare. Orele pot impartite in module pentru a creste frecventa recompenselor.
2.    Intarirea trebuie sa urmeze cat de curand comportamentului asteptat. Elevul evaluat des este mai motivat decat unul care are de asteptat saptamani pana la o apreciere de orice forma. Profesorul e cient trebuie sa-si incurajeze elevii in timp ce lucreaza, intarirea facandu-se aproape instantaneu.
3.    Invatarea se face pas cu pas, ind intarita de succese repetate. Profesorul va stabili sarcini realizabile pentru elevi, iar sarcinile mai lungi le va imparti in sarcini mai scurte. Cheia este ca elevul sa aiba succes la ecare pas.
4.    Retinem experientele recente si frecvente. Profesorul trebuie sa sublinieze punctele cheie si sa le repete la inceputul si sfarsitul lectiei. De asemenea, se foloseste de lucrurile invatate in trecut pentru a introduce notiunile noi.
3    Scoala umanista: satisfacerea nevoilor emotionale ale elevului in procesul invatarii
In lucrarea Cum esueaza copiii din 1964, John Holt sustine ca sistemul scolar poate distruge copiii din punct de vedere emotional si intelectual. Scoala poate induce elevilor teama, ii poate umili, ridiculiza si devaloriza. Teama de esec si respingerea duc la neadaptare.
Psihologii umanisti cred ca factorii emotionali si dezvoltarea personala sunt cele mai importante valori si ca societatea, scoala si universitatea exista pentru a raspunde nevoilor ecarui individ care invata, si nu invers. Celui care invata ar trebui sa i se permita urmarirea propriilor interese si talente.

Principiile invatarii din perspectiva scolii umaniste:
1.    Elevul trebuie sa-si stabileasca singur tintele. Profesorii sunt incurajati sa ajute ecare elev sa isi aleaga ce cunostinte si deprinderi doreste sa invete, negociind un contract de invatare unic, sau un plan de actiune pentru ecare individ. Materialele, metodele si ritmul de invatare sunt croite pentru a corespunde nevoilor individuale. Faptul ca elevul poate alege asigura o motivatie puternica din partea acestuia. Intr-o scoala obisnuita nu se va putea aplica in totalitate acest principiu, dar profesorul poate permite elevilor, din cand in cand, sa-si aleaga singuri sarcinile de lucru sau temele. De asemenea profesorul poate propune sarcini ce maximizeaza creativitatea si curiozitatea in locul celor care solicita doar reaplicarea unor algoritmi invatati.
2.    Elevii trebuie sa-si asume responsabilitatea invatarii. E indicat ca elevul sa aiba o atitudine activa fata de invatare si ajutorul oferit de profesor sa e minim, pentru a nu crea dependenta. Daca un elev nu are succes la o sarcina, profesorul il poate incuraja sa descopere singur metoda de rezolvare, dandu-i un ajutor minim (in caz de nevoie).
3.    Autoevaluarea este preferabila evaluarii de catre profesor. Ea incurajeaza dezvoltarea abilitatii de a te baza pe fortele proprii. Testarea facuta de profesor incurajeaza invatarea mai mult pentru note, decat pentru dezvoltarea personala. E bine ca profesorul sa ceara elevilor sa-si evalueze temele sau parti de teme, si sa intervina in evaluare doar cand aceasta nu este corespunzatoare.
4.    Invatarea este mai e cienta cand se petrece intr-un context neamenintator. Elevii trebuie sa e motivati de dorinta de a explora, de a se dezvolta, de a mai buni, nu de teama de esec. De aceea se sugereaza aplicarea unei politici de ingaduinta fata de greseli, care trebuie privite ca o oportunitate de a invata. Elevii ar trebui sa se prezinte la evaluari cand se simt pregatiti.
5.    Invatarea sociala. Profesorul trebuie sa e un model pentru elevi. Ii invatam pe elevi in mod inconstient prin comportamentul nostru. Un profesor care le zambeste, care ii incurajeaza in mod egal pe elevii sai, ii invata pe acestia sa respecte pe toata lumea, indiferent de etnie, origine, etc. Acest tip de invatare se numeste curriculum ascuns.
AUTOEVALUARE -? STABILIREA TINTELOR
    ACTIUNE     PLAN DE ACTIUNE

In cursul urmator vom explica principiile predarii-invatarii matematicii, observand cum principiile pedagogiei expuse mai sus se regasesc in cele speci ce matematicii: principiul caracterului stiinti c al invatamantului matematic, principiul sistematizarii si continuitatii, principiul invatarii constiente si active, principiul respectarii particularitatilor de varsta si individuale, principiul intuitiei, principiul invatarii temeinice, principiul conexiunii inverse, principiul motivatiei optime, principiul problematizarii, principiul legarii teoriei de practica.