EVALUARE INIŢIALĂ
CLASA a III-a A
Citeşte cu atenţie textul de mai jos:
“- Am petrecut o vacanţă atât de interesantă! le spune Matei colegilor.
Aceştia s-au adunat în curtea şcolii pentru deschiderea unui nou an şcolar. Sunt nerabdatori să descopere lucruri noi împreună cu doamna învăţătoare. Dar doresc să-şi povestească şi aventurile din vacanţă. Aşa că se strâng toţi în jurul lui Matei.
- Ia spune! Ce ai făcut?
- Cel mai mult mia plăcut în tabără la munte. Cabana în care am stat era în mijlocul pădurii, lângă o peşteră. Am cercetat peştera de mai multe ori cu prietenii mei şi am găsit aici…
- Copii, e timpul să fiţi atenţi! Începe! se aude vocea doamnei învăţătoare.
Toţi se aşează frumos în rând. Dar aşteaptă cu nerăbdare prima recreaţie!”
- Răspunde la întrebări:
-Unde se aflau copiii?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-În ce anotimp se petrece întâmplarea?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-Ce i-a plăcut cel mai mult lui Matei?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Marcheaza cu “X” caseta corespunzătoare răspunsului corect:
• Unde era situate cabana în care a stat Matei?
în curtea şcolii într-o peşteră
pe malul mării în mijlocul unei păduri
• Cu cine a explorat peştera?
cu colegii cu doamna învăţătoare
cu prietenii cu părinţii
• De ce crezi că prima recreaţie e aşteptată cu nerăbdare de copii?
pentru că vor să se joace
pentru că toţi vor să povestească ce au făcut
pentru că vor să afle ce a găsit Matei în peşteră
3. Transcrie din text, câte un enunţ care să aibă la sfârşit:
._______________________________________________________________________________________
?_______________________________________________________________________________________
!_______________________________________________________________________________________
4. Desparte în silabe cuvintele date:
Vacanţă-_______________________ şcolar-__________________________
rând-__________________________ interesantă-________________________
tabără_________________________ recreaţie-__________________________
5. Scrie cuvinte cu înţeles asemănător pentru:
spune-_____________________________________ prietenii-_________________________
s-au adunat-_________________________________ pădurii-__________________________
să descopere-________________________________ vocea-___________________________
6. Formeaza perechi de cuvinte cu sens opus:
nou atenţi se adună nerăbdare prima interesantă
neatenţi vechi răbdare se risipesc plictisitoare ultima
7. Scrie enunţuri cu ajutorul cuvintelor : într-o , sau, s-au, s-a, sa.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________
8. Precizează vocalele şi consoanele din cuvintele de mai jos.
a d e v ă r m i n c i u n ă î n t o t d e a u n a
....................................................... ....................................................... ....................................................... ....
9.Scrie un bilet prin care Matei şi prietenii lui din tabără o anunţă pe doamna învăţătoare, care i-a însoţit acolo, că pleacă să cerceteze peştera.
___________________________
_____________________________
________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________
EVALUARE INIŢIALĂ LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
CLASA A III-A
COMPETENTE OPERAŢIONALE
C1- să formuleze răspunsuri pe baza textului citit ;
C2- să marcheze răspunsurile corespunzătoare răspunsului corect;
C3- să transcrie din text enunţul care să aibă la sfârşit semnele de punctuaţie date;
C4- să despartă cuvintele în silabe;
C5- să identifice cuvintele cu înteles asemănător ;
C6- să identifice cuvintele cu înteles opus la cuvinte date ;
C7-să construiască enunţuri pe baza unui set de cuvinte date;
C8- să recunoască vocalele şi consoanele din cuvintele date;
C9- să construiască un bilet tinând cont de cerinţă .
DESCRIPTORI DE PERFORMANTĂ
ITEM |
FB |
B |
S |
I 1 |
Răspuns corect şi complet: răspunde corect la toate întrebările |
Răspuns parţial corect: răspunde corect la două întrebări |
Răspuns parţial corect: răspunde corect la o întrebare |
I 2 |
Răspuns corect şi complet: marchează corect toate răspunsurile |
Răspuns parţial corect: marchează corect 2 din 3 răspunsurile |
Răspuns parţial corect: marchează corect 2 din 3 răspunsurile |
I 3 |
Răspuns corect şi complet: transcrie toate enunţurile corespunzătoare din text |
Răspuns parţial corect: transcrie 2 enunţurile din 3 corespunzătoare din text |
Răspuns parţial corect: transcrie 1 enunţurile din 3 corespunzătoare din text |
I 4 |
Răspuns corect şi complet: desparte toate cuintele în silabe |
Răspuns parţial corect: desparte 4 din 6 cuvinte |
Răspuns parţial corect: desparte 2 din 6 |
I 5 |
Răspuns corect şi complet: găseşte înţeles asemănător pentru cele 6 cuvinte |
Răspuns parţial corect: găseşte înţeles asemănător pentru 4 cuvinte din 6 |
Răspuns parţial corect: găseşte înţeles asemănător pentru 2 cuvânt din 6 |
I 6 |
Răspuns corect şi complet: găsește la toate cuvintele sensuri opuse |
Răspuns parţial corect: găsește la 4 cuvinte din 6 |
Răspuns parţial corect: găsește la 2 cuvinte din 6 |
I 7 |
Alcătuieşte corect 6 propoziţii, utilizânt ortogramele date. |
Alcătuieşte corect 4 propoziţii, utilizând ortogramele date. |
Alcătuieşte corect 2 propoziţii, utilizânt ortogramele date. |
I 8 |
Precizează corect numărul de vocale/consoane pentru toate cele 3 cuvinte. |
Precizează corect numărul de vocale/consoane pentru 2 cuvinte. |
Precizează corect numărul de vocale/consoane pentru 1 cuvânt. |
I 9 |
Răspuns corect şi complet: realizează biletul corect cu dată, formulă de adresare, conţinutul să fie legat de cerinţă, să scrie formula de încheiere şi semnătura. |
Răspuns parţial corect: realizează biletul corect cu dată, formulă de adresare, conţinutul să fie legat de cerinţă, |
Răspuns parţial corect: realizează biletul corect cu dată, formulă de adresare, conţinutul să nu fie legat de cerinţă, să scrie formula de încheiere şi semnătura |
Matricea de specificaţii
Nr. Ctr. |
Conţinuturi/obiective |
Cunoaştere |
Înţelegere |
Aplicare |
Analiză |
1. |
Utilizarea informaţiilor dintr-un text (2itemi) |
|
|
x |
x |
2. |
Semnele de punctuaţie |
|
x |
|
|
3. |
Silaba |
x |
|
|
|
4. |
Sensul cuvintelor în context (2 itemi) |
x |
x |
|
|
5. |
Ortograme |
|
|
x |
|
6. |
Vocale/consoane |
|
|
x |
|
7. |
Text imaginativ (1 item). |
|
x |
x |
|
|
|
|
CALITICATIVE OBŢINUTE
Numărulobiectivului |
C1 |
C2 |
C3 |
C4 |
C5 |
C6 |
C7 |
C8 |
C9 |
Calificative finale |
|
Numărul de elevi |
FB |
25 |
20 |
19 |
15 |
22 |
23 |
15 |
22 |
25 |
20 |
B |
1 |
6 |
3 |
7 |
2 |
2 |
7 |
2 |
1 |
5 |
|
S |
1 |
1 |
3 |
6 |
3 |
2 |
6 |
3 |
1 |
2 |
|
I |
- |
- |
2 |
- |
- |
- |
|
- |
- |
|
Aprecierea cu calificative;
CALIFICATIV |
F.B. |
B. |
S. |
I. |
Nr. elevi |
20 |
5 |
2 |
|
Greşeli frecvente:
- despărţirea cuvintelor în silabe
-întelegerea conţinutului textului prin formularea răspunsurilor complete la întrebări
- identificarea adecvată a sinonimelor;
- unii elevi nu respectă, din necunoaştere, neatenţie sau din neglijenţă regulile ortografice ale limbii române (scriu fără cratimă, fără semne diacritice) şi nici regulile de punctuaţie;
- există elevi care nu cunosc elementele de construcţie a comunicării şi nici mecanismul de funcţionare a limbii (nu fac acordul predicatului cu subiectul)
- exprimare greoaie şi încâlcită, în redactarea textului imaginativ, ideile nu au înlănţuire logică.
- nu toţi elevii se încadrează în limita de spaţiu impusă .
Măsuri de recuperare şi dezvoltare:
-exerciţii de citire şi activităţi de învăţare ce vizeaza întelegerea textului;
- aplicaţii care vizează noţiuni de vocabular, ortografie şi punctuaţie;
- abordarea intradisciplinara şi interdisciplinară a conţinuturilor;
- învăţarea intuitiva a orografiei, prin joc; refacerea de către elevi a formulărilor scrise greşit (care au fost corectate de învăţător) şi utilizarea în contexte variate pentu a fi reţinute vizual;
- planşe cu ortograme afişate permanent;
- ex. de observare şi analiza a diferitelor tipuri de texte,ex. de redactare a unor texte utilizand teme, mesaje , expresii din textele studiate;
- elaborarea unor eseuri structurate şi nestructurate.