STANDARDE OCUPATIONALE PROFESIONALE
Profesor inv.preuniversitar
Competente specifice:
1.Proiectarea activitatilor educationale ;
2.Coordonarea si monitorizarea procesului de predare-invatare ;
3.Evaluarea activitatilor educationale;
4.Implementarea si utilizarea TIC in activitatile educationale;
5.Cunoasterea,consilierea,incluziunea si asigurarea sanselor egale la educatie pentru toti elevii de varsta scolara ;
6.Organizarea activitatilor educationale si managementul clasei ;
7.Dezvoltare profesionala prin formare continua;
8.Dezvoltare institutionala prin implicare in proiecte si programe educationale
comunitare.
Standarde corespunzatoare competentelor specifice:
1.Proiectarea activitatilor educationale :
1.6. Proiecteaza curriculumul la decizia scolii (aprofundare,extindere, programe pentru discipline optionale)in vederea stimularii motivatiei invatarii.
1.7. Realizeaza planificarea semestriala a activitatilor extrascolare pentru elevii clasei;
2. Coordonarea si monitorizarea procesului de predare-invatare :
2.1. Asigură comunicarea educaţională;
2.2. Organizează şi coordoneaza activităţile de învăţare pentru elevi:initiaza teme de lucru,adapteaza/accesibilizeaza continutul stiintific, utilizeaza metode active, organizeaza colectivul de elevi in forme variate:individual,frontal,echipa,perechi);
2.3. Cunoaşte şi aplica diverse strategii didactice care sa contribuie la învăţarea activă, la realizarea de catre elevi a obiectivelor de referinta din programa scolara, la dezvoltarea de priceperi, deprinderi, abilităţi si atitudini;
2.4. Creeaza un mediu educational personalizat si functional care sa faciliteze invatarea elevilor;
2.5. Concepe secvenţe de invatare cu activităţi de educatie remediala, destinate unor grupe omogene;
2.6. Utilizeaza diferite tipuri de hardware (echipamente audio-vizuale, softuri educationale,table smart,calculatoare etc.) pentru stimularea participarii elevilor in lectii;
2.7.Furnizeaza feed-back elevilor pentru eficientizarea actului invatarii;
3.Evaluarea activitatilor educationale:
3.1. Elaborează probe de evaluare cu diferite funcţii specifice (diagnoză, progres, certificare, selecţie etc.);
-
- .Selecteaza/proiecteaza/realizeaza instrumente de evaluare adecvate standardelor educationale;
- .Aplică probe de evaluare, prelucrează şi interpretează rezultatele obţinute de elevi ,asigura monitorizarea nivelului de dezvoltare /evolutia la invatatura a elevilor;
3.4.Utilizează modalităţi de consemnare şi informare privind rezultatele şcolare ale elevilor,formeaza elevilor deprinderi de autoevaluare;
3.5.Valorifică rezultatele evaluarii pentru stabilirea nevoilor reale de invatare ale elevilor.
4.Implementarea si utilizarea TIC in activitatile educationale
4.1.Proiectează activitati de predare-invatare-evaluare care necesita utilizarea resurselor TIC;
4.2.Evaluează şi selectează echipamente şi resurselor software specifice TIC pentru a fi utilizate in activitatile de invatare
4.3.Utilizează resursele specifice TIC pentru facilitarea activitatilor de predare-invatare –evaluare;
4.4.Adaptează / optimizează curriculum-ului şcolar prin integrarea TIC în activităţile de învăţare
4.5.Evaluează eficacitatea utilizării resurselor TIC în procesul educaţional
5.Cunoasterea,consilierea,incluziunea si asigurarea sanselor egale la educatie pentru toti elevii de varsta scolara
5.1.Utilizează modele, metode, tehnici adecvate de cunoaştere, consiliere şi tratare diferenţiată a elevilor;
5.2.Valorifică datele (informaţiile) obţinute prin aplicarea de modele, metode, tehnici şi instrumente de cunoaştere şi de intervenţie asupra elevilor;
5.3.Proiecteaza cunoaşterea, consilierea şi abordarea individualizata a elevilor pentru stimularea potentialului/capacitatilor de invatare;
5.4.Evaluează efectele activităţilor de cunoaştere, consiliere, abordare individualizata a elevilor;
5.5.Aplică strategii adecvate de consiliere a familiei, în probleme specifice activităţii şcolare a elevilor;
5.6. Monitorizeaza procesul de incluziune şcolară a elevilor, de relaţionare la nivelul clasei şi al organizaţiei şcolare pentru stimularea proceselor de cooperare/colaborare intre membrii grupului educational;
5.7. Completează fişele de caracterizare psiho-pedagogica şi/ sau participă la completarea fişelor psiho-pedagogice ale elevilor pentru identificarea dispozitiilor individuale native,a proceselor cognitive,a stilului de invatare si a conduitei manifestate in lectii;
6.Organizarea activitatilor educationale si managementul clasei :
-
- Creeaza un climat educational, in concordanta cu nevoile de invatare, cu interesele si abilitatile grupului de elevi;
- Asigura accesul la educatie pentru toti elevii,fara discriminare,organizeaza si creeaza un climat social pozitiv care favorizeaza invatarea, motivaţia intrinsecă a învăţării, dorinţa de a realiza sarcinile de lucru propuse si interactiunile in interiorul grupului de elevi;
6.3.Elaboreaza regulamentul clasei / negociaza seturi de norme specifice clasei de elevi;
6.4.Monitorizeaza situaţiile de criză educaţională specifice grupului de elevi,stimuleaza autocontrolul permanent al elevilor;
Stabileste responsabilitati in grupul de elevi si aplică deciziile specifice managementului clasei de elevi
7.Dezvoltare profesionala prin formare continua
7.1.Analizeaza/reflecteaza permanent asupra rezultatelor activităţii sale didactice, argumentand deciziile profesionale pentru îmbunătăţirea practicii curente ,in concordanta cu atributiile specifice postului;
7.2.Proiecteaza un traiect propriu al formarii profesionale si dezvoltarii in cariera didactica;
7.3.Participa periodic la programe/cursuri/activitati specifice de formare continua;
7.4.Utilizează lucrul în echipă,interactionand cu alte cadre didactice / specialişti in educatie pentru a-şi perfectiona propriile practici educaţionale ;
8. Dezvoltare institutionala prin implicare in proiecte si programe educationale
comunitare
8.1. Participă la elaborarea şi implementarea proiectului de dezvoltare instituţională ;
8.2.Asigura calitatea educatiei in concordanta cu standardele proiectate pentru institutia de educatie in care profeseaza;
8.3.Organizeaza/dezvolta programe/activitati extrascolare cu elevii,in parteneriat cu alte institutii de educatie;
8.4.Initiaza modalitati de colaborare/implicare a familiei in activitati /programe/proiecte educationale care sa sprijine dezvoltarea personala a elevilor.
1.Proiectarea activitatilor educationale pentru ciclul primar |
||
Standard |
Indicatori de realizare pentru gradul II |
Indicatori de realizare pentru gradul I |
1.1. Analizează şi identifică nevoile de invatare ale elevilor clasei |
Culegerea de date despre elevii clasei, despre mediul lor de provenienta. |
Sintetizarea informaţiilor identificate. |
Sesizarea problemelor cu care se confrunta elevii si anticiparea solutiilor de rezolvare. |
Stabilirea prioritatilor de invatare pentru fiecare elev. |
|
1.2. Intocmeste schema orara/orarul clasei in functie de planul cadru al clasei |
Elaborarea schemei orare in concordanta cu oferta curriculara a unitatii de invatamant(curriculum nucleu,aprofundare,extindere). |
Corelarea variantei de curriculum cu nivelul de pregatire al elevilor clasei. |
Gruparea disciplinelor de studiu in orarul zilei in functie de tipul lectiei/implicarea elevilor in activitatea de invatare:activitate directa sau activitate independenta. |
Intocmirea orarului saptamanal/zilnic pe criteriile pedagogice care au in vedere curba de efort a elevilor. |
|
1.3. Realizeaza planificari anuale/semestriale ale continuturilor invatarii corespunzatoare fiecarei discipline de studiu din ciclul primar |
Parcurgerea ritmica/integrala a continuturilor programelor scolare pentru fiecare disciplina de studiu din planul cadru. |
Structurarea continuturilor din programele scolare pe unitati de invatare,asigurarandu-se unitatea disciplinelor de studiu si conexiunile dintre teme/lectii. |
Revizuirea planificarii este determinata de ritmul invatarii/ gradul de realizare a procesului de formare a aptitudinilor,priceperilor, deprinderilor si atitudinilor raportate la nivelul standardelor educationale. |
Replanificarea continuturilor invatarii care asigura realizarea competentelor cheie pentru elevii ciclului primar. |
|
1.4 .Proiecteaza unitatile de invatare evidentiind abordarea integrata /modulara a curriculumului
|
Conexiunile interdisciplinare in cadrul ariilor curriculare contribuie la o învăţare semnificativă. |
Unitatile de invatare proiectate evidentiaza o abordare holistă asupra evolutiei invatarii elevului şi un mod integrat de implementare a curriculum-ului. |
Activitatile de învăţare integrate favorizează explorarea în mod global/ sistemic a mai multor domenii de cunoaştere, sprijinindu-i pe elevi sa identifice conexiuni intre teme. |
Succesiunea logica a etapelor de desfăşurare a unitatilor de invatare in structura anului scolar, adaptarea curriculum-ului la particularitatile de varsta /motivatia invatarii elevului. |
|
Personalizarea proiectarii prin inserarea activitatilor de invatare atractive si variate, corelate cu stilurile de învăţare ale elevilor. |
Aplicatii practice proiectate pentru a integra cunoştinţele interdisciplinare achiziţionate//deprinderile formate şi a oferi fiecărui elev posibilitatea să descopere legaturile acestora cu viata.
|
|
1.5. Elaboreaza schite/proiecte de lectii pentru disciplinele de studiu din ciclul primar
|
Selectarea competentelor specifice,formularea obiectivelor operationale şi corelarea acestora cu conţinuturile din programă. |
Selectarea activităţilor de învăţare şi a aplicaţiilor practice pentru fiecare activitate si corelarea acestora cu competentele de baza ale elevilor din ciclul primar. |
Concordanta continutului lectiei cu obiectivele educationale, in functie de cerintele programei si particularitatile ae vârsta ale elevilor. |
Rigurozitatea stiintifica a continutului lectiei. |
|
Esentializarea activitatii de predare-invatare prin selectia notiunilor/conceptelor/informatiilor noi.
|
Actualizarea cunostintelor predate prin includerea elementelor de noutate si asigurarea caracterului aplicativ al acestora. |
|
Legatura intre metodele de invatare,mijloacele de realizare si materialele didactice proiectate pentru lectie. |
Anticiparea managementului clasei,a formelor de organizare a colectivului de elevi. |
|
Elaborarea instrumentelor de evaluare pentru aprecierea nivelului de realizare a obiectivelor operationale proiectate.
|
Autoevaluarea activitatii didactice prin raportare la nivelul de realizare a lectiei. |
|
1.6. Proiecteaza curriculumul la decizia scolii (aprofundare,extindere, programe pentru discipline optionale)in vederea stimularii motivatiei invatarii. |
Programa scolara elaborata anual pentru disciplina optionala si avizata de Consiliul de curriculm al scolii/inspector scolar de specialitate. |
Fundamentarea programei pentru CDS in functie de nevoile de invatare ale elevilor,parintilor,comunitatii locale si baza materiala a unitatii de invatamant. |
1.7. Realizeaza planificarea semestriala a activitatilor extrascolare pentru elevii clasei.
|
Proiectarea/Realizarea activitaţilor extracurriculare în concordanţă cu dezvoltarea personală a elevului
|
Proiectarea / Realizarea activităţilor extracurriculare contribuie la dezvoltarea instituţională |
2. Coordonarea si monitorizarea procesului de predare-invatare in ciclul primar |
||
Standard |
Indicatori de realizare pentru gradul II |
Indicatori de realizare pentru gradul I |
2.1. Asigură comunicarea educaţională |
Selectarea modalitatilor de comunicare educationala in concordanta cu obiectivele proiectate. |
Utilizarea tehnicilor de comunicare in functie de individualitatile distincte ale elevilor |
Modul in care rezolva blocajele/barierele de comunicare |
Evidentierea modelelor de comunicare educationala pentru accesibilizarea cunostintelor elevilor. |
|
2.2. Organizează şi coordoneaza activităţile de învăţare pentru elevi:initiaza teme de lucru,adapteaza/accesibilizeaza continutul stiintific, utilizeaza metode active, organizeaza colectivul de elevi in forme variate:individual,frontal,echipa,perechi).
|
Initierea temelor de lucru, verificarea si valorificarea lor in predare/contexte noi. |
Volumul si diferentierea temelor raportate la nivelul de pregatire al elevilor. |
Selectarea cunoştinţelor/conceptelor/notiunilor care pot fi accesate de elev, raportate la specificul funcţiilor sale psihice,în special cele ale gândirii , atenţiei, limbajului, memoriei etc. |
Diversificarea continuturilor invatarii din programele scolare prin implicarea tuturor elevilor in activităţi individuale, compensatorii, remediale. |
|
Continut stiintific selectat si metode didactice utilizate pentru stimularea interesului/motivatiei invatarii elevilor |
Metode de invatare/tehnici de munca individuala selectate pentru formarea competentelor de baza |
|
Activitati practice/jocuri didactice de grup bazate pe principiul”learning by doing”(a invata facand!) |
Activitati in echipa pentru realizarea de proiecte care presupun cunostinte din mai multe domenii si efectuarea unor lucrari practice. |
|
2.3. Cunoaşte şi aplica diverse strategii didactice care sa contribuie la învăţarea activă, la realizarea de catre elevi a obiectivelor de referinta din programa scolara, la dezvoltarea de priceperi, deprinderi, abilităţi si atitudini;
|
|
|
Utilizarea strategiilor didactice care solicita implicarea tuturor elevilor organizati in forme variate de activitate |
Selectarea strategiilor didactice focalizate pe interacţiune (prin cooperare,studiul de caz,brainstormingul,problematizarea,etc). |
|
Utilizarea strategiilor care vizează activizarea elevului în achiziţionarea cunoştinţelor ( experimentul, învăţarea asistată pe calculator,etc)
|
Exersarea strategiilor centrate pe deprinderi transferabile(Portofolii, Joc de rol, Discuţii în diadă, Prezentări de postere,etc)
|
C. Organizarea învăţării
C.2. Subdomeniu: Mediul de învăţare |
|
Standard |
Indicatori |
C.2.1. Cadrul didactic înţelege impactul puternic al mediului asupra învăţării şi dezvoltării copiilor şi le asigură un mediu în care fiecare copil să se dezvolte şi să înveţe în conformitate cu nevoile, interesele şi abilităţile sale.
|
43. Creează un mediu fizic atractiv şi plăcut, care îi ajută pe copii să se simtă în securitate şi confortabil. |
44. Organizarea mediului corespunde necesităţilor diferitor grupuri de vârstă şi ale fiecărui copil în parte, precum şi necesităţilor dictate de conţinuturile studiate. |
|
45. Spaţiul fizic pregătit de educator facilitează managementul grupei de copii şi îi permite utilizarea diverselor forme de lucru: individual, perechi, grup mic, grup mare |
|
46. Mediul este bine organizat şi promovează învăţarea activă şi independentă. |
|
47. Selectează materiale legate de toate ariile curriculare şi domeniile de dezvoltare astfel încît să stimuleze explorarea, experimentarea, descoperirea şi învăţarea conceptuală. |
|
C.2.2. Cadrul didactic creează un mediu fizic personalizat şi prietenos ce conferă identitate grupului de copii. |
48. Mediul creat de educator promovează la copii confort psihologic şi o atitudine pozitivă faţă de învăţare. |
49. Creează un mediu de învăţare personalizat şi prietenos copiilor, promovînd sensul de apartenenţă. |
|
50. Mediul creat de educator invită părinţii ca parteneri la colaborare şi contribuie la spiritul de comunitate. |
|
C.2.3. Cadrul didactic creează un climat social care promovează învăţarea. |
51. Încurajează atitudini reciproce grijulii şi respectuoase între copii, pentru a oferi încredere şi siguranţă în exprimarea liberă a acestora. |
52. Oferă multiple situaţii în care toţi copiii să fie auziţi şi apreciaţi. |
|
53. Facilitează stabilirea unor relaţii de prietenie între copii care încurajează învăţarea reciprocă. |
|
54. Demonstrează înţelegerea cauzelor diverse ale comportamentelor nedorite, abordînd strategii adecvate de soluţionare şi prevenire a conflictelor dintre copii. |