Viewing Single Post
AnnaE
#0

Curs 1

 

Specificul cunoașterii științifice în educație: delimitări conceptuale, paradigmă, teorie științifică, model teoretic, niveluri ale cunoașterii științifice

 

 

  1. Definirea cercetării și caracteristicile cercetării

 

Cercetarea este suma demersurilor de obținere a răspunsurilor la întrebări profesionale.

Cercetarea:

  • se situează în cadrul unui set de probleme contextuale / filosofice;
  • folosește proceduri, metode și tehnici care au fost testate pentru validitate și încredere;
  • este construită să fie nepărtinitoare și obiectivă.

Aceste trei criterii coabitează, dar sunt diferite de la o disciplină la alta. Validitatea se referă la corectitudinea științifică a procedurilor, a metodelor și tehnicilor. Încrederea se referă la calitatea procedurii de măsurare care înseamnă acuratețea și repetarea.

 

  1. Paradigme de cercetare, delimitări conceptuale

 

Criteriul de separare pentru paradigme este dacă metodologia științelor fizice poate fi aplicată la studiul fenomenului social. Cercetarea presupune aplicarea valorilor la procesul de colectare a informației, analiza și interpretarea.

  • În paradigma științelor fizice, demersurile de cercetare sunt sistematice, științifice sau pozitiviste.
  • În paradigma științelor umane, demersurile de cercetare sunt calitative, etnografice, ecologice și naturaliste.

 

 

 

Dimensiuni ale metodologiei de cercetare:

 

Strategii de cercetare:

  • Studii de caz
  • Supraveghere
  • Cercetare acțiune
  • Design experimental

 

În educație, cele mai frecvente strategii sunt studiile de caz și cercetarea acțiune.

 

Metode de cercetare:

  • Interviuri
  • Chestionare
  • Observația
  • Analiza de documente

 

Prelevarea de date necesare raportului de cercetare se realizează prin aplicarea faptică a metodelor de cercetare enumerate mai sus, de exemplu, fișa de interviu, chestionarul, fișa de observare, raport de analiză documentară.

 

Tipuri de date:

  • Calitative
  • Semicalitative
  • Cantitative

 

     
  1. Teorie științifică și niveluri ale cunoașterii alternative

 

Niveluri ale cunoașterii științifice alternative

 

 

Postpozitivism

Determinare

Reducționism

Observare empirică și măsurare

Verificarea teoriei

 

 

Constructivism

Înțelegerea

Sensuri de participare multiplă

Construcție socială și istorică

Generare de teorie

 

Susținere  / participare

Politică

Orientată spre atribuirea de putere

Colaborativă

Orientată spre schimbare

 

 

Pragmatism

Consecințe ale acțiunilor

Centrată pe problemă

Cercetare pluralistă

Orientată spre practica lumii reale

 

Modele teoretice

 

Tipuri de cercetare din punctul de vedere:

 

Aplicație

 

Obiective

Mod de anchetare

 

Cercetare pură

Cercetare descriptivă

Cercetare cantitativă

 

Cercetare corelaționistă

 

 

Cercetare explorativă sau de fezabilitate

 

Cercetare aplicată

Cercetare explicativă

Cercetare calitativă

 

 

 

 

 

Cercetarea descriptivă

Situație, problemă, fenomen, serviciu, program.

 

Cercetarea corelaționistă

 

Existența unei relații / asocieri / interdependențe dintre 2 sau n aspecte ale unei situații.

 

Cercetarea explorativă sau de fezabilitate

 

De ce și cum există o relație dintre 2 aspecte ale unei situații sau fenomen.

 

 

Cercetarea explicativă

 

Explorează într-o arie puțin cunoscută sau investighează posibilitățile de a avansa un studiu particular de cercetare.

 

Cele mai multe dintre studiile de cercetare sunt combinate. De asemenea, demersurile de cercetare cantitativă și calitativă au puncte tari și slabe, avantaje și dezavantaje.

 

  1. Aplicaţii ale cercetării

 

Domeniile de aplicații sunt directe și indirecte

  • Furnizorii de servicii de sănătate: îngrijirea copilului, terapie ocupațională, psihoterapie, sănătate comunitară, promoționarea sănătății, sănătate publică;
  • Educație, planificarea orașului, studii de bibliotecă, studii de afaceri , psihologice, activitate socială.

 

Zone de beneficiari:

 

Furnizori de servicii

Administrator, manager și sau planificator

Consumator de servicii

Profesionale

 

 

Niveluri de cercetare:

Operațional:

  • Cât cheltuiesc consumatorii / beneficiari pentru acest item
  • Ce le place sau ce nu le place la acest produs
  • Ce tip de pachet preferă pentru acest produs
  • De ce tip de formare au nevoie educatorii / formatorii
  • Care sunt atributele necesare unui educator / formator

 

Zone de interes în științe umane: psihologie, educație, consiliere, activist social

  • Care este cea mai frecventă problemă
  • Cum se rezolvă cel mai frecvent
  • Ce context socio-economic…
  • De ce am succes în unele acțiuni, iar în altele nu am
  • Ce resurse sunt validate în comunitate pentru a întâmpina nevoile particulare
  • Ce strategii de intervenție sunt cele mai adecvate pentru această problemă
  • Cum să-i satisfac pe beneficiari cu rezultatele cercetării

 

Evaluator, manager, agenție, finanțator

  • Cea mai frecventă intervenție pentru o problemă particulară
  • Care este cauza X sau efectul Y
  • Ce relație există între două fenomene
  • Cum măsor stima de sine a clientului
  • Cum sunt sigur de validitatea chestionarului
  • Care este modelul de adoptare a programului în comunitate
  • Care este cel mai bun demers pentru a găsi atitudinea comunitară despre o anumită problemă
  • Care este cel mai bun demers de a găsi eficiența unui tratament particular
  • Cum pot să selectez un eșantion nepărtinitor
  • Cum știu că am cel mai bun demers de afla satisfacția clienților mei

 

Consumator / beneficiar de servicii: calitate și eficiență

  • Cât de eficient este serviciul pe care l-am primit
  • Câtă valoare pun pe bani
  • Cât de bine sunt formați furnizorii de servicii

 

Exemple:

Curs 1_Anexa

 

PROIECT DE CERCETARE

2010

 

  1. Titlul proiectului:

De exemplu, Metodologia de implementare a domeniilor de competenţe cheie europene în curriculumul şcolar aplicat

  1. Perioada de derulare: 2011
  2. Echipa proiectului:

 

Nume şi prenumele, grad

Rolul în proiect

Participare procentuală

 

 

100 %

 

 

100 %

 

 

100 %

 

 

100 %

 

 

  75 %

 

 

100 %

 

 

100 %

4. Analiza situaţiei actuale / problematica cercetării şi justificarea proiectului

 

Premise contextuale

Comisia Europeană, prin Directoratul general pentru educaţie şi cultură, a realizat un demers derulat pe mai mulţi ani (2002 – 2006), concretizat într-un raport final asupra principalelor elemente care derivă din implementarea programului Educaţie şi formare 2010 în perspectiva compatibilizării sistemelor educaţionale din ţările Uniunii Europene.

Potrivit Recomandării Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene privind competenţele-cheie din perspectiva învăţării pe parcursul întregii vieţi (2006/962/EC), stabileşte următoarele opt competenţe-cheie: (1) comunicare în limba maternă; (2) comunicare în limbi străine; (3) competenţa matematică şi competenţe de bază în ştiinţe şi tehnologii; (4) competenţa digitală; (5) competenţe sociale şi civice; (6) a învăţa să înveţi; (7) spirit de iniţiativă şi antreprenoriat; (8) sensibilizare şi exprimare culturală.

Deschiderea şi permisivitatea documentelor europene, precum şi teoriile, experienţele şi bunele practici europene cunoscute pentru dezvoltarea personală şi socială: educarea societăţii, cunoaştere, epistemologie socială şi societate a cunoaşterii, vecinătate, inter-/intra-culturalitate, expertiză etc.: the documents of Lisbon, the documents of Bologna, Agenda 21, the Recommandation on International Acces Qualifications (1999); the Code of Good Practice in the Provisions of Transnational Education (2001); the Recommandation on the Recognition of Joint Degrees (2004) etc.

             Probleme identificate : reformele de sistem şi investiţiile de efort şi de resurse în acest domeniu prezintă au un înalt grad de inerţie, capacitatea de absorbţie fiind un factor determinant, iar rata de rentabilitate este mică, pe termen scurt. Aspecte de emergenţă pozitivă: există capitalul tradiţional ca părinţii să investească în generaţiile viitoare şi în educaţia copiilor lor (in Strategia de dezvoltare durabilă a României, www. edu.ro).

            Premise de politică societală

Pentru perioada 2008-2013, prin Programul Operaţional Sectorial privind Dezvoltarea Resurselor Umane, au fost stabilite următoarele obiective specifice în vederea garantării accesului la educaţie şi la formarea profesională iniţială de calitate, precum şi a asigurării continue a calităţii educaţiei: într-o primă etapă, deconcentrarea şi descentralizarea; reformarea în profunzime şi extinderea reţelei de unităţi a învăţământului timpuriu (preşcolar), asigurarea unui management performant in unităţile de învăţământ preuniversitar, lărgirea ariei de acoperire a transportului şcolar şi întărirea colaborării cu autorităţile locale pe baza unor responsabilităţi bine definite; îmbunătăţirea sistemului de asigurare a calităţii în învăţământul preşcolar, primar şi secundar şi formarea profesională iniţială prin susţinerea unităţilor de învăţământ  preuniversitar în vederea perfecţionării managementului şi a capacităţii de furnizare a calificărilor relevante pe piaţa muncii; ameliorarea sistemului de asigurare a calităţii în învăţământul superior prin susţinerea universităţilor în vederea îmbunătăţirii managementului şi a capacităţii de furnizare a calificărilor relevante; îmbunătăţirea calificării profesorilor, a formatorilor şi a altor categorii de personal din educaţie şi formare prin sprijinirea formării iniţiale şi continue a acestora din perspectiva educaţiei pentru dezvoltare durabilă; lărgirea cadrului de stimulare a învăţării pe toată durata vieţii prin sprijinirea furnizorilor de formare profesională continuă în vederea dezvoltării sistemului de asigurare şi management al calităţii; sprijinirea obţinerii de cunoştinţe şi competenţe superioare de către tinerii cercetători prin extinderea oportunităţilor pentru studii doctorale şi post-doctorale etc. Obiectivul general al programului este dezvoltarea capitalului uman şi creşterea competitivităţii acestuia, prin conectarea educaţiei şi a învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii şi asigurarea de oportunităţi sporite pentru participarea pe o piaţă a muncii modernă, flexibilă şi incluzivă. Creşterea competitivităţii capitalului uman pe piaţa muncii presupune o serie de măsuri specifice, care să vizeze atât sistemul de educaţie şi de formare, cât şi individul ca beneficiar al educaţiei şi al formării (în sensul creşterii accesului şi participării la educaţie şi formare profesională iniţială şi continuă).

            Direcţii de acţiune: corelarea sistemului cu obiectivele şi reperele europene; dezvoltarea educaţiei permanente; modernizarea sistemului educaţional din mediul rural; descentralizarea învăţământului preuniversitar; asigurarea egalităţii de şanse şi creşterea participării la educaţie; asigurarea calităţii în învăţământ şi formare profesională; dezvoltarea resurselor umane din educaţie pentru un învăţământ de calitate; fundamentarea competitivităţii economice pe rezultate ale cercetării din învăţământul universitar.

            Premise practice

            Pentru realizarea obiectivului major asumat de societatea românească se va acţiona atât la nivel de sistem, cât şi la nivel de conţinut al educaţiei şi al formării profesionale. Educaţia şi formarea iniţială şi continuă reprezintă elementele esenţiale pentru asigurarea competenţelor cheie, a cunoştinţelor şi a abilităţilor necesare formării şi dezvoltării unui stoc de capital uman educat şi competitiv pe piaţa europeană a muncii. Zonele de intervenţii: dezvoltarea sistemului şi a ofertelor de educaţie şi de formare; resursele umane din educaţie, cercetare şi formare continuă; beneficiarii de educaţie şi de formare.

Documentele reglatoare (planuri-cadru de învăţământ şi programe şcolare) menţionează compatibilitatea dintre ariile curriculare şi domeniile de competenţe-cheie. Programele şcolare în vigoare pentru învăţământul primar sunt construite din perspectiva atingerii obiectivelor cadru şi de referinţă, iar programele pentru învăţământul secundar inferior şi pentru învăţământul secundar superior, din perspectiva formării de competenţe. Există un număr semnificativ de programe şcolare care fac referiri concrete la cele opt domenii ale competenţelor-cheie în Nota de prezentare şi în Sugestiile metodologice (de exemplu, programele de fizică, de geografie, limba şi literatura română, limbi moderne, consiliere şi orientare şcolară etc.). În mod formal, menţionarea în documentele reglatoare de curriculum a competenţelor cheie reprezintă finalităţile educaţionale asumate explicit la acest nivel.

În acest context, contribuţia proiectului nostru la ethosul profesional prin analiza de practică şcolară şi prin oferta de formare directă şi on line vizează implementarea competenţelor cheie, cultivarea competiţiei, a metacogniţiei şi a motivaţiei, creşterea atractivităţii, realizarea de sinergii interindividuale şi de grup, cultivarea creativităţii şi a inovării. Profesorul devine un co-constructor sau un facilitator al învăţării, participă în echipa de predare, colaborează cu părinţii, participă la dezvoltarea şcolară, îşi însuşeşte tehnici de evaluare formativă, este implicat într-un demers de autoformare profesională.

 

5. Obiectiv general

Realizarea unui cadru - pilot de implementare a domeniilor de competenţe cheie în curriculumul aplicat.

 

6. Obiective specifice

  • realizarea unei baze de date privind curriculumul naţional (planuri - cadru, programe şcolare) accesibile pe portalul MECTS;
  • identificarea aspectelor din practica şcolară legate de implementarea domeniilor de competenţe cheie europene prin: analiza opiniilor cadrelor didactice, de exemplu,  din judeţele pilot Călăraşi, Bihor, Vrancea şi municipiul Bucureşti; realizarea unui studiu privind valorificarea studiilor TIMSS şi PIRLS în judeţele pilot;
  • dezvoltarea unui curriculum de formare, inclusiv, a unor suporturi de curs pentru a sprijini cadrele didactice în implementarea domeniilor de competenţe cheie europene în practica şcolară;
  • derularea de cursuri de formare la nivelul unor judeţe pilot pentru a sprijini cadrele didactice în implementarea domeniilor de competenţe cheie europene în practica şcolară.

 

  1. Medodologia cercetării

Metode deliberative şi descriptive:

Analiza documentară : documente naţionale şi internaţionale;

Formalizarea

Metode de dialog / participarea la colocvii / activităţi publice:

Alcătuirea reţelei de participanţi /de operatori;

Forum: transmitere / recepţionare electronică de date şi de informaţii; 

Metode participative:

Chestionar şi analiza de chestionar;

Derularea unor stagii de formare directă (faţă în faţă) pentru fiecare dintre domeniile de competenţe cheie;

Metode participative on line:

Dezvoltarea de comunităţi de învăţare on line pentru fiecare domeniu de competenţe cheie şi derularea unor activităţi de formare la distanţă prin participarea la fora tematice, aplicaţii la clasă, împărtăşirea experienţei.

 

  1. Populaţia investigată

De exemplu:

Proiectul se desfăşoară la nivelul a trei judeţe (Bihor, Călăraşi, Vrancea) al municipiului Bucureşti a rezultat un număr de 95 unităţi şcolare cu 936 cadre didactice. La nivelul fiecărui judeţ, din lot fac parte un număr de 27 unităţi şcolare cu un total de 235 cadre didactice, iar la nivelul municipiul Bucureşti 14 unităţi şcolare cu un total de 231 cadre didactice.

După cum s-a precizat, la nivelul zonei, structura pe tip de unitate este aceeaşi pentru toate judeţele. Astfel, dintre cele 27 unităţi pe zonă 13 sunt şcoli cu clase I-IV (S04), 7 şcoli cu clase I-VIII (S08) şi 7 licee sau grupuri şcolare (LIC/GRS). Cu menţiunea că şcolile S04 sunt selectate toate din mediul rural, diferenţa între cele trei judeţe este făcută de structura pe medii de rezidenţă a unităţilor S08 şi a liceelor, în funcţie de reţeaua şcolară.

 

Distribuţia de unităţi şi cadre didactice, pe tip de unitate

 

 

S04

S08

LIC

 

 

S04

S08

LIC

Total eşantion

95

39

28

28

 

936

117

392

427

Din care:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La nivel de judet

27

13

7

7

 

235

39

91

105

Mun.Bucureşti

14

7

7

 

231

119

112

Distribuţia cadrelor didactice, pe arii curriculare

 

Total

învatatori

lb. şi comunicare

matematica si stiinte

om si societate

tehnologii

arte

sport

Total

909

151

212

203

119

112

56

56

S04

90

60

30

S08/SAM

392

91

91

91

35

28

28

28

LIC/GRS

427

91

112

84

84

28

28

Distribuţia eşantionului cadrelor didactice pe zone şi medii de rezidenţă

 

 

Unităţi şcolare

 

Cadre didactice investigate

 

 

Total

S04

S08

LIC/GRS

 

Total

S04

S08

LIC/GRS

Total

Rural

52

39

11

2

Total

290

117

143

30

 

Urban

43

17

26

 

646

249

397

 

Total

95

39

28

28

 

936

117

392

427

Bihor

Rural

18

13

4

1

Bihor

106

39

52

15

 

Urban

9

3

6

 

129

39

90

 

Total

27

13

7

7

 

235

39

91

105

Călăraşi

Rural

16

13

3

Călăraşi

78

39

39

 

Urban

11

4

7

 

157

52

105

 

Total

27

13

7

7

 

235

39

91

105

Vrancea

Rural

18

13

4

1

Vrancea

106

39

52

15

 

Urban

9

3

6

 

129

39

90

 

Total

27

13

7

7

 

235

39

91

105

Bucureşti

Urban

14

7

7

Bucureşti

231

119

112

 

Total

14

7

7

 

231

119

112

 

 

8. Activităţile proiectului

De exemplu:

Activitatea nr. 1: Realizarea unei baze de date privind curriculumul naţional (planuri - cadru, programe şcolare) cu interfaţă de dialog, accesibil pe portalul MECTS

Activitatea nr. 2: Studiu privind implementarea domeniilor de competenţe cheie europene în practica şcolară: stabilirea judeţelor – 3 judeţe (Călăraşi, Bihor, Vrancea) şi municipiul Bucureşti – 800 de subiecţi, diferenţiaţi pe arii curriculare; redactarea chestionarului; colectarea şi analiza datelor; finalizarea studiului

Activitatea nr. 3: Studiu privind valorificarea proiectelor TIMSS şi PIRLS în judeţele pilot: analiza de indicatori pe şcoală, comparativ cu media naţională; orientări pentru formarea continuă a profesorilor

Activitatea nr. 4: Curriculum de formare şi cursuri de formare în regim blended learning la nivelul judeţelor pilot:

  • construirea de suporturi de curs pentru sprijinirea integrării competenţelor cheie în demersul didactic la următoarele discipline: limba şi literatura română, limbi moderne, matematică, ştiinţe, TIC si informatică, istorie, geografie, socio-umane, învăţământ primar
  • înscrierea de persoane resursă din fiecare judeţ pentru fiecare dintre disciplinele implicate (aceştia vor fi desemnaţi de inspectorate);
  • derularea unei sesiuni de formare directă (faţă în faţă) pentru fiecare dintre disciplinele implicate
  • dezvoltarea de comunităţi de învăţare online pentru fiecare dintre disciplinele implicate şi derularea unor activităţi de formare la distanţă prin participarea la fora tematice, aplicaţii la clasă, împărtăşirea experienţei;
  • obţinerea de feedback din partea participanţilor;
  • redactarea unui raport privind impactul cursurilor.

 

Calendarul activităţilor

(A se bifa căsuţa corespunzătoare cu simbolul *)

Titlul activităţii[1]

Ianuarie

Februarie

Martie

Aprilie

Mai

Iunie

Iulie

August

Septembrie

Octombrie

Noiembrie

Decembrie

Activitatea nr. 1

Realizarea unei baze de date privind curriculumul naţional (planuri - cadru, programe şcolare) cu interfaţă de dialog, accesibil pe portalul MECTS

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

Activitatea nr. 2

Studiu privind implementarea domeniilor de competenţe cheie europene în practica şcolară

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

Activitatea nr. 3

Studiu privind valorificarea proiectelor TIMSS şi PIRLS în judeţele pilot

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

Activitatea nr. 4

Curriculum de formare şi cursuri de formare în regim blended learning la nivelul judeţelor pilot

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

 

  1. Rezultate şi produse ale proiectului
  • Raport de cercetare;
  • CD _ ISBN;
  • Studiu privind implementarea competenţelor cheie în practica şcolară;
  • Studiu privind valorificarea proiectelor TIMSS şi PIRLS în judeţele pilot;
  • Curriculum de formare pentru integrarea metodologică a competenţelor cheie în demersul didactic;
  • 9 seturi de materiale – suport pentru formare ;
  • 8 resurse digitale pentru implementarea competenţelor cheie;
  • Comunicări, articole.

 

  1. Valorificarea rezultatelor cercetării:

 

 

Tipul activităţii

Modalitate de valorificare

Grup ţintă

Rezultate aşteptate

Indicatori de realizare

Activitatea nr. 1

1.a. Realizarea unei baze de date privind curriculumul naţional (planuri - cadru, programe şcolare)

Publicare,

diseminare

 

 

 

 

 

Decidenţi, cadre didactice din învăţământul preuniversitar şi universitar, specialişti în curriculum

Raport,

web-site pentru programe

Nr. de documente de curriculum (aproximativ  1000)

Nr. de linkuri (aproximativ  1000)

Nr. de utilizatori: aproximativ  10000

 

1.b. Interfaţă de dialog

Diseminare, sensibilizare, monitorizare

 

Decidenţi, cadre didactice din învăţământul preuniversitar şi universitar,

specialişti în curriculum

Lista de verificare

Nr. itemi / butoane de dialog: aproximativ  100

Nr. de accesări: aproximativ  10000

Nr. de intervenţii: aproximativ  500

Activitatea nr. 2

2a. Realizarea lotului de respondeţi din judeţele pilot (Călăraşi, Bihor, Vrancea) şi municipiul Bucureşti pe arii curriculare

Alcătuirea lotului

de persoane resursă în şcolile de rezidenţă

Decidenţi, cadre didactice din judeţele pilot

Baza de date

Dobândirea abilităţilor novatoare pentru includerea competenţelor cheie în curriculum şi în evaluare

Nr. de unităţi şcolare: 95

Nr. de cadre didactice: 936

 

2b. Redactarea şi difuzarea chestionarului

Monitorizarea lotului

de persoane resursă în şcolile de rezidenţă

 

Decidenţi, cadre didactice din judeţele pilot

Chestionar specimen

Nr. de chestionare: 936

Nr. de reţele locale: 95

 

 

2c. Colectarea datelor

 

Monitorizare

 

Decidenţi, cadre didactice din judeţele pilot

Matrice de prelucrare specimen

 

Nr. de respondenţi pe arii curriculare: 936

2d. Analiza datelor şi finalizarea studiului

Studiu de teren

Decidenţi, cadre didactice din judeţele pilot

Raport,

studiu de analiză

Creşterea gradului de integrare a cercetării – dezvoltării – inovării în plan local prin calitate şi prin eficienţă

 

Nr. de beneficiari direcţi: aproximativ 1500

Nr. de beneficiari indirecţi: aproximativ 2500

 

 

Activitatea nr. 3

3a. Analiza de indicatori pe şcoală, comparativ cu media naţională

Alcătuirea analizei pe indicatorii selectaţi

Decidenţi, cadre didactice din judeţele pilot

Analiza pe indicatori

Nr. de indicatori analizaţi: aproximativ 20

Nr. de beneficiari direcţi: 30 şcoli

3b. Orientări pentru formarea continuă a profesorilor

Publicare,

diseminare,

sensibilizare

 

Decidenţi, cadre didactice din judeţele pilot

Rapoarte de şcoală Creşterea gradului de integrare a cercetării – dezvoltării – inovării în plan local prin calitate şi prin eficienţă

 

Nr. de beneficiari direcţi: aproximativ 120

Nr. de beneficiari indirecţi: aproximativ 200

 

Activitatea nr. 4

4a. Dezvoltarea unui curriculum de formare privind integrarea competentelor cheie in procesul didactic; construirea suporturilor de curs pentru. fiecare dintre disciplinele implicate

Publicarea suporturilor de curs

Decidenţi, cadre didactice din judeţele pilot

CD-uri cu ISBN

Dezvoltarea comunităţilor profesionale, locale sau virtuale din perspectiva proiectului

Creşterea gradului de integrare a cercetării – dezvoltării – inovării în plan local prin calitate şi prin eficienţă

Curriculum de formare privind integrarea competentelor cheie

Nr. de suporturi de curs :9

Nr. resurse digitale: 8

Nr. de beneficiari direcţi şi indirecţi: aproximativ 1000

 

4b - Inscrierea de persoane resursă din fiecare judeţ pentru fiecare dintre disciplinele implicate

Alcătuirea de reţele de formare

Decidenţi, cadre didactice din judeţele pilot

Reţea de persoane resursă

Nr. de persoane resursă: 225

Nr. de reţele locale pe disciplina – 9/ judeţ

Nr. de reţele judeţene cu persoane resursa abilitate in metodologia de integrare a competenţelor cheie - 3

 

4c. Derularea unor stagii de formare directă (faţă în faţă) pentru fiecare dintre disciplinele implicate

Schimb de experienţe didactice

Decidenţi, cadre didactice din judeţele pilot

Suporturi de curs

Dezvoltarea comunităţilor profesionale locale

Creşterea ratei de participare la acţiunile de proiect prin: atractivitate, motivare, crearea unui mediu favorabil dezvoltării competenţelor profesionale, contribuţia la recunoaşterea socială, acreditare şi facilitarea accesului la formare a profesorilor şi a formatorilor

Număr de grupuri ţintă: 27

Nr. de stagii de formare: 27

Nr. de cadre didactice formate: 225

4d. Dezvoltarea de comunităţi de învăţare online pentru fiecare dintre disciplinele implicate şi derularea unor activităţi de formare la distanţă prin participarea la fora tematice, aplicaţii la clasă, împărtăşirea experienţei

Schimb de experienţe didactice

Decidenţi, cadre didactice din judeţele pilot

Suporturi de curs on line

Dezvoltarea comunităţilor profesionale virtuale

Creşterea ratei de participare la acţiunile de proiect prin: atractivitate, motivare, crearea unui mediu favorabil dezvoltării competenţelor profesionale, contribuţia la recunoaşterea socială, acreditare şi facilitarea accesului la formare a profesorilor şi a formatorilor

Număr de grupuri ţintă: 27

Nr. de cadre didactice înscrise: 300

4e. Obţinerea de feedback din partea participanţilor;

redactarea unui raport privind impactul cursurilor

Publicare

Diseminare

Decidenţi, cadre didactice din judeţele pilot

Raport

Creşterea ratei de participare a grupurilor ţintă la susţinerea dezvoltării locale şi regionale în domeniile educaţiei şi ale formării profesionale din perspectiva introducerii competenţelor cheie

Creşterea gradului de integrare a cercetării – dezvoltării – inovării în plan local prin calitate şi prin eficienţă

Creşterea ratei de participare şi de  implicare a grupurilor ţintă în viaţa publică

Rata de participare a beneficiarilor: 90%

Rata de diseminare: 5000

 

9. Beneficiarii cercetării

 

Coordonator proiect de cercetare:

 

 

Director:

 

 

 

 

 

 

 

[1] În lunile ianuarie şi februarie 2010, echipa proiectului a participat şi la elaborarea studiului Restructurarea curriculum-ului naţional. Analiza condiţiilor de implementare.