AnnaE
#0

Triunghiul Bermudelor de Charles Berlitz

TRIUNGHIUL BERMUDELOR

Incredibila poveste a dispariţiilor misterioase

 

 

 

TRIUNGHIUL BERMUDELOR: UN MISTER AL CERULUI ŞI AL MĂRII

 

Există o zonă în Atlanticul de vest, pe coasta de sud a Statelor Unite, ce se întinde de la nord de Bermude spre sudul Floridei şi apoi spre vest până într-un punct din insulele Bahamas, dincolo de Puerto Rico, la aproximativ 40 grade latitudine vestică, şi apoi din nou în Bermude. Această zonă ocupă în catalogul mondial al misterelor nedezlegate un loc tulburător şi incredibil. Este vorba de Triunghiul Ber-mudelor, unde peste o sută de avioane şi nave au dispărut fără urmă, majoritatea după anul 1945, şi unde s-au pierdut peste o mie de vieţi omeneşti în ultimii douăzeci şi şase de ani, nedescopenndu-se nici un singur corp neînsufleţit sau măcar vreo rămăşiţă din epavele avioanelor şi navelor intrate în neant. Se pare că dispariţiile continuă cu o frecvenţă din ce în ce mai mare, în ciuda faptului că astăzi căile maritime şi aeriene sunt mult mai circulate, că cercetările sunt mult mai aprofundate şi că statisticile sunt întocmite şi păstrate cu mult mai multă grijă.

Unele avioane au dispărut pe când se găseau în contact normal cu baza sau cu punctul de destinaţie până în clipa dispariţiei lor, iar comandanţii altora au transmis mesajele cele rnai extraordinare, susţinând că nu pot asigura funcţionarea instrumentelor de bord, că acele busolelor se învârtesc aiurea, că cerul a de­venit galben şi ceţos (pe când ziua era senină) şi că oceanul - calm în împrejurimi - „nu arată cum tre­buie", fără a preciza în ce consta această anormalitate.

0 escadrilă de cinci avioane TBM Avengers ale
Marinei Militare care a decolat, la 5 decembrie 1945,
de la baza aeronavală Fort Lauderdale, precum şi un
hidroavion Martin Mariner trimis să le salveze, dispărând în mod misterios, au făcut obiectul celor mai
intense opera|iuni de salvare, atât terestre cât şi navale, dar nu s-au identificat nici un fel de plute de
salvare, pete de ulei sau epave. Alte avioane au dispărut pe când primeau instrucţiuni de aterizare, de
parcă ar fi zburat printr-o gaură în cer, după cum
menţionează „The  Naval Board of Inquiry"  în rapoartele sale. Ambarcaţiuni rnai mari sau mai mici
s-au volatilizat ca şi cum ar fi fost atrase într-o altă
dimensiune. Nave mari ca Marine Sulphur Queen, un
cargou lung de 425 de picioare    şi USS Cyclops cu
un deplasament de 19000 tdw. şi un echipaj de 309
marinari la bord,  pur şi simplu s-au evaporat,  iar
alteîe au fost descoperite plutind în derivă în interiorul
Triunghiului, având câteodată la bord un animal supravieţuitor, cum ar fi un câine sau un canar, care
însă nu puteau explica ce s-a întâmplat; totuşi, într-un
caz asemănător, o dată cu echipajul a dispărut şi un
papagal vorbitor.

Dispariţiile inexplicabile din Triunghiul Bermude-lor au continuat până în zilele noastre, dar nici o navă şi nici un avion nu au fost declarate ca întârziate şi clasate la „cercetări întrerupte" de către Brigada a Şaptea a Pazei de Coastă fără ca publicul sau cer­cetătorii să nu aibă sentimentul, exprimat sau nu, că între fenomenul din trecut şi cel prezent din Triun ghiul Bermudelor există o legătură. Se pare că asistăm la trezirea conştiinţei publice că se întâmplă ceva ne­firesc în această zonă. Numeroasele rapoarte recente primite de la avioane sau nave care au trecut prin experienţe incredibile m interiorul Triunghiului şi care au supravieţuit, contribuie la formarea unui folclor nou despre mare, cu toate că pericolul inexplicabil care ameninţă avioanele şi navele în această zonă este în continuare la fel de misterios ca înainte.

Pentru elucidarea acestor dispariţii şi pierderi de vieţi omeneşti (pentru că nu s-au recuperat trupuri) s-au formulat şi s-au luat în calcul explicaţiile cele mai diverse şi mai fanteziste. Aceste explicaţii includ valurile seismice, fulgerele globulare ce fac să explo­deze avioanele, atacurile monştrilor marini, deforma-ţiile timp-spaţiu care duc în alte dimensiuni, vârteju­rile electromagnetice sau gravitaţionale ce cauzează prăbuşirea avioanelor şi pierderea navelor în spaţiul marin, capturarea şi sechestrarea acestora de către O.Z.N.-uri, aeriene sau subacvatice, conduse fie de entităţi ale unor culturi străvechi ce au supravieţuit din cele mai îndepărtate timpuri, fie de entităţi venite din spaţiul extraterestru, ori din viitor şi care caută specimene/umane actuale. Una dintre cele mai sur­prinzătoare sugestii a fost aceea făcută de Edgar Cayce, „profetul adormit", medium şi tămăduitor care a decedat în 1945. Cayce a prezis, cu decenii înainte ca1 laserul să fie inventat, că atlanţii foloseau ca sursă de energie cristalele care se găseau în zona Bimini şi care s-au scufundat în regiunea „Tongue of the Ocean", lângă insula Andros, din arhipelagul Baha­mas, unde s-au înregistrat multe cazuri de dispariţie. Conform acestuia, o sursă de energie fără egal ce s-a scufundat la o milă adâncime, la vest de Andros, îşi exercită ocazional forţa asupra busolelor şi echipa mantelor electronice din dotarea navelor şi aerona­velor de astăzi.

A

In orice caz, dezlegarea enigmei pare să aibă le­gătură cu marea, ea însăşi fiind ultimul şi cel mai mare mister cu care se confruntă omenirea. Şi cu toate că ne aflăm în pragul erei spaţiale şi contem­plăm cu ardoare cosmosul, spunându-ne că pământul atât de meticulos explorat nu prezintă pentru noi nici un mister, în realitate trei cincimi din lumea noastră, adică abisurile mărilor, ne sunt tot atât de necunos­cute sau chiar mai puţin cunoscute decât craterele de pe Lună. Desigur că în linii mari am cartografia! fundul mărilor, la început prin sondaje mecanice, iar recent cu ajutorul sonarului, al submarinelor şi al ba-tiscafurilor, plus camerele de luat vederi de mare adâncime, care pe lângă fundul mărilor au cartografiat şi curenţii marini, iar în prezent caută dovezi ale exis­tenţei petrolului pe platourile continentale sau poate la mare adâncime.

Activităţile desfăşurate în timpul războiului rece, precum şi crescânda încredere în submarine, în ciuda dificultăţilor cu care s-au confruntat francezii în Me-diterana şi americanii în Atlantic, ar putea contribui în mod considerabil la cunoaşterea fundului mărilor, cu condiţia ca rezultatele să fie făcute publice. Totuşi zonele cele mai adânci ale oceanului ne pot încă rezerva surprize considerabile. Câmpiile abisale şi ca-nioanele învecinate pot ascunde o fauna nebănuită. In anul 1938 s-a descoperit că „dispărutul" celacant, un peşte preistoric cu membre atrofiate, este viu şi trăieşte în Oceanul Indian. Acest peşte cu patru mem­bre atrofiate a cunoscut apogeul dezvoltării sale acum 60 de milioane de ani. Ultimului exemplar fosilizat, înaintea descoperirii celui viu, i s-a atribuit vârsta de 18 milioane de ani.

Relatările detaliate ale unor observatori demni de încredere, majoritatea neavând nimic de câştigat de pe urma rapoartelor lor, ci dimpotrivă, puteau foarte mult pierde, au descris un „şarpe marin" şi au desenat sau au povestit despre nişte făpturi marine ce se ase­mănau foarte mult cu un monosaur sau ihtiosaur din Pliocen,Acare se pare că încă trăiesc în adâncurile abisale. In anumite împrejurări, aceste creaturi au fost văzute de sute de martori, deoarece s-au apropiat de plajele şi porturile din diferite zone situate între Tas-mania şi Massachusetts. Monstrul din Loch Ness, alin­tat „Nessie" de către scoţieni - care a fost fotografiat deseori, dar nici o fotografie nu este clară - poate fi o formă de dimensiuni reduse a acestor „peşti şo-pârle" gigantici, după cum îi denumeşte cuvântul gre­cesc ihtiosaur.

Oceanograful danez Anton Bruun a văzut o larvă de anghilă lungă de 6 picioare, adusă de un trauler; dacă ar fi devenit adultă ar fi trebuit să măsoare 72 de picioare în lungime.

Cu toate că până în prezent nu a fost capturat nici un exemplar de calmar uriaş, există indicii că aceştia pot fi la fel de mari ca „şerpii de mare", şi de fapt pot fi chiar ei acei şerpi de mare văzuţi de numeroşi martori. Dimensiunea acestor calmari gigan­tici poate fi calculată după rămăşiţele scheletelor lor, descoperite ocazional, şi după urmele circulare de pe spinările balenelor, rezultat al luptei titanice din adân­curi, când pigmentul de pe pielea balenelor a fost supt, rămânând doar contururile ventuzelor.

Cu toate că ne lărgim în mod constant aria cu­noştinţelor despre viaţa din adâncurile apelor, majo­ritatea observaţiilor şi a capturilor de diferite exem­plare s-au realizat cu totul întâmplător, ca şi când extraterestrii - ca să facem o comparaţie - şi-au arun­cat plasele în diverse puncte ale pământului din ve hiculele lor spaţiale şi au pescuit ceea ce îe-a oferit norocul.

Chiar şi vieţuitoarele marine care ne sunt familiare prezintă mistere cu privire la migraţia şi la practicile legate de reproducere; anghilele din interiorul Euro­pei şi din America, de pildă, se întâlnesc pentru a se reproduce tocmai în Marea Sargaselor, de unde nu se înapoiază la locul de origine decât generaţiile ti­nere. Tonul, care îşi începe migraţia din largul coas­telor Braziliei, traversează Noua Scoţie îndreptându-se spre Europa, şi de aici numai o parte din toată mulţimea îşi va continua drumul spre Mediterana; homarii care mărşăluiesc pe fundul mării, coborând panta continentală, îşi continuă drumul spre o desti­naţie abisală necunoscută.

Alte mistere includ marile crevase de pe fundul oceanelor, care, în mod ciudat, au toate cam aceeaşi adâncime - în jur de 7 mile -, precum şi vieţuitoarele care trăiesc acolo la o presiune extraordinară. Mai sunt şi curenţii oceanici, adevărate râuri în interiorul mărilor; dintre aceştia unii sunt de suprafaţă, grosimea şuvoiului variind, pe când alţii curg la sute de picioare sub nivelul mării şi,Ade regulă, în altă direcţie decât cei de la suprafaţă. In Oceanul Pacific există curentul Cromwell, care cu câţiva ani în urmă s-a ridicat la suprafaţă, apoi a coborât din nou şi şi-a reluat cursul obişnuit. Aproape toţi curenţii au o mişcare giratorie; cei din emisfera nordică în sensul acelor ceasornicului, iar cei din emisfera sudică în sens invers. Dar de ce curentul Benguela face excepţie de la această regulă şi curge drept?

Vânturile şi valurile prezintă alte enigme, cele mai bruşte şi violente iscându-se în două zone mari: ura ganele în regiunea Mării Caraibilor şi a Atlanticului de vest; apoi taifunurile în Marea Chinei de Sud. Totuşi, câteodată se stârnesc valuri extrem de puter­nice - numite „valuri de seişa" - şi* pe mări în mod obişnuit calme, cauzate - se crede - de alunecările de terenuri subacvatice sau de cutremurele nedetec­tate de la străfundurile oceanelor.

Bogăţia în minerale a mărilor şi oceanelor este incalculabilă, dar e cert că extragerea şi exploatarea lor (pe lângă petrol) ar putea schimba considerabil scena financiară a viitorului.

Totodată, marea ascunde bogăţii şi vestigii ale ci­vilizaţiilor din trecut. Multe dintre acestea sunt vizibile în apele puţin adânci de lângă coastele Mediteranei şi în zona platoului continental al Atlanticului, dar altele pot încă zăcea la adâncimi de peste o milă, ca de pildă, pe lângă coasta peruană, unde au fost fo­tografiate coloane cioplite împreună cu ceea ce par a fi ruinele unor clădiri, fapt care indică o gigantică prăbuşire şi scufundare a pământului în ocean, în epoca omului civilizat. Legende despre civilizaţii în­ghiţite de ape persistă în multe colţuri ale oceanelor din lumea întreagă, de pildă Atlantida scufundată, se spune;1 în mijlocul Oceanului Atlantic; ori civilizaţiile care s-au pierdut în zona insulelor Bahamas şi în estul Mediteranei; despre enigmele care dăinuie în legătură cu Insula Paştelui şi cu alte culturi dispărute în sudul Pacificului, până la posibila existenţă a unei civilizaţii în Antarctica înainte de a fi înghiţită de gheţuri, anterioară modificării poziţiilor celor doi poli ai pământului.

Porţiuni întregi ale fundului oceanelor par să se afle în continuă mişcare; în mai 1973, o parte din şanţul Bonin, în apropiere de Japonia, s-a înălţat cu 6000 de picioare. Dintre sutele de mii de seisme ce au loc anual pe tot cuprinsul pământului, majoritatea se concentrează pe coama centratlantică, acolo unde se crede - încă din cele mai vechi timpuri - că ar fi existat legendara Atlantida. Apoi mai este misterul „fundului fals" scos în evidenţă adesea de sondajele întreprinse pentru măsurarea adâncimii apelor, care în mod frecvent indică o cifră mai mică decât cea obţinută anterior, pentru ca mai târziu să revină şi să înregistreze cifra adâncimii iniţiale. S-a presupus că fundul fals ar fi rezultatul prezenţei temporare a unor bancuri atât de dense de peşti sau de altă faună, încât creează o suprafaţă solidă de pe care sonarul se reflectă şi furnizează informaţiile eronate. Un mis­ter tot atât de inexplicabil îl reprezintă ciudatele fâşii luminoase de „apă albă" din Gulf Stream (Curentul Golfului). Despre acest fenomen se crede că poate fi produs de peştişorii fosforescenţi care agită marea sau de radioactivitatea apei. Orice, ar fi, cu cinci secole în urmă, lui Columb i s-a părut demn de menţionat fenomenul, iar pentru astronauţii ce călătoreau în spa­ţiu, „apa albă" a fost ultima lumină de pe pământ pe care au văzut-o. In fine, există şi teoria derivei continentelor, care se depărtează unele de altele, prin mare, de ceea ce au fost cândva, adică un supercon-tinent. Această teorie este în general acceptată abia acum şi poate fi influenţată considerabil de rotaţia, compoziţia şi comportamentul pământului.

In orice caz, există o diferenţă între misterele ce pot fi eventual dezlegate (cu toate că până atunci vor continua să-i intrige pe cei care se confruntă cu ele) şi misterele din Triunghiul Bermudelor care conţin şi un izvor de pericol pentru călători. Este adevărat că numeroase avioane survolează zilnic zona, că nave mari şi mici navighează prin apele Triunghiului şi că un mare număr de turişti vizitează regiunea în fiecare an, fără incidente. Şi apoi, avioane şi nave s-au pierdut şi continuă să se piardă pe mare din cele mai diferite motive, dar nici într-o altă zonă nu s-au înregistrat dispariţii atât de numeroase, atât de inexplicabile, atât de bruşte şi în circumstanţe atât de ciudate, unele ducând - prin natura coincidenţelor - spre limitele imposibilului. (Trebuie să facem o diferenţiere între „pierdut pe mare", care presupune că s-au descoperit epave sau alte resturi plutitoare, şi „dispărut", noţiune ce sugerează că nu s-a mai găsit nimic).

Există numeroase autorităţi navale şi aeronavale care afirmă că este perfect normal ca avioane, nave şi iahturi să dispară într-o zonă atât de intens circu­lată, datorită furtunilor care se iscă din senin precum şi multiplelor posibilităţi de erori de navigaţie sau din pricina accidentelor. Aceste autorităţi ar fi gata să susţină că Triunghiul Bermudelor nici nu există, că termenul este fals, că este vorba de un mister artificial creat pentru a induce în eroare pe cititorii curioşi şi plini de imaginaţie. Liniile aeriene care deservesc zona subscriu la această opinie cu un entuziasm uşor de înţeles, deşi sunt destui piloţi cu experienţă care nu sunt aşa de convinşi de lucrul acesta, anume că Triun­ghiul Bermudelor ar fi o ficţiune. De fapt, cei care sprijină ipoteza inexistenţei Triunghiului au într-un fel dreptate, căci „triunghiul" este mai degrabă o elip­să sau un arc de cerc cu partea cea mai înaltă în apropierea Bermudelor şi cu partea de jos a curbu­rii care, atingând Florida inferioară şi trecând de Puerto Rico, se arcuieşte spre sud şi spre est prin Marea Sargaselor, pentru a reveni - în final - la Bermude. Cei care au studiat fenomenul sunt în ge-

 

neral de acord cu această delimitare. Ivan Sanderson, care a tratat subiectul în lucrarea sa Invisible Residents (Rezidenţii invizibili), precum şi în numeroase articole, conchide că zona se prezintă în formă de elipsă sau de romb, şi că mai există încă douăsprezece asemenea zone la distanţe egale între ele, împrăştiate pe tot globul, inclusiv spaţiul de tristă faimă de lângă Japo­nia, numit „Marea Diavolului". John Spencer este de părere că zona considerată periculoasă se extinde pe platforma continentală, pornind dintr-un punct din largul Virginiei, continuă spre sud de-a lungul coastei Americii, trece dincolo de Florida, apoi înconjoară Golful Mexic, cuprinzând platformele submarine ale insulelor caraibiene şi regiunea periferică a Bermu-delor. Vincent Gaddis, autorul lucrării Invisible Hori-zons (Orizonturi invizibile) şi al articolului din revista Argosy, care ar fi putut da zonei numele de Triunghiul Bermudelor, stabileşte astfel, în linii mari, forma ei: „o linie din Florida la Bermude, alta de la Bermude la Puerto Rico şi o a treia linie înapoi spre Florida, trecând prin Bahamas"; în schimb, John Godwin su­gerează, în lucrarea sa This Baffling World (Această lume derutantă) că „Marea Ghinioanelor" este „un pă­trat aproximativ ce se întinde între Bermude şi coas­ta Virginiei", cu latura sudică alcătuită de insulele Cuba, Hispaniola şi Puerto Rico. Până şi Paza de Coastă a Statelor Unite, care nu crede în Triunghiul Bermudelor, atunci când i se cer informaţii pune la dispoziţia solicitanţilor o scrisoare standard a Pazei de Coastă a Şaptea - Dosar 5720 - în care îi stabileşte poziţia astfel: „Triunghiul Bermudelor sau al Diavo­lului este o zonă imaginară, situată în largul coastei Atlanticului de sud-est a Statelor Unite, cunoscută pentru procentajul ridicat al pierderilor inexplicabile de nave, ambarcaţiuni mici şi avioane. In general se consideră că vârfurile Triunghiului sunt localizate în Bermuda, Miami-Florida şi Sân Juan-Puerto Rico". ^Meteorologii consideră Triunghiul Bermudelor ca fiind o zonă formată din linii imaginare pornind din Bermuda până la New York, la nord, şi Insulele Vir­gine, la sud, desfăşurându-se în formă de evantai spre vest şi atingând 75 grade latitudine nordică.

Studierea hărţii în care sunt indicate cele mai im­portante puncte unde au dispărut nave şi avioane ne permite să apreciem dacă regiunea la care ne referim este sau nu un triunghi, poate un triunghi mai mic cuprins într-unul mai mare, ori o elipsă uriaşă sau poate un pătrat, ori un fenomen ce urmăreşte plat­formele continentale şi insulare.

Cercurile maritime cunosc de multă vreme că în această zonă s-au volatilizat multe nave şi că unele dispariţii au creat legenda „Mării Navelor Pierdute" sau a „Cimitirului Navelor", localizată în Marea Sar-gaselor. Rapoartele cu privire la acest fenomen indică o creştere a dispariţiilor începând cu anul 1860, pro­babil pentru că de la acea dată au început să fie mai detaliate. Dispariţiile au început după Războiul de Secesiune,Adeci au fost excluse atacurile trupelor Con­federate, însă un eveniment petrecut la câteva luni după încheierea celui de-al doilea război mondial a demonstrat că şi avioanele ce zboară deasupra zonei sunt vulnerabile, probabil din aceleaşi^ motive care provoacă dispariţia fără urme a navelor. In urma aces­tui incident a fost dat zonei numele de Triunghiul Bermudelor.

 

 

II. TRIUNGHIUL AVIOANELOR DISPĂRUTE

Triunghiul Bermudelor a primit această denumire în urma dispariţiei a şase avioane ale Marinei Militare, cu echipaje cu tot, la data de 5 decembrie 1945. Primele cinci avioane, care se pare că au dispărut simultan, se aflau într-o misiune de rutină pe un traseu de zbor triunghiular ce începea de la baza aeronavală Fort Lauderdale, Florida, continua 160 mile spre est, apoi 40 mile spre nord şi revenea la bază folosind ruta de sud-vest. Bermuda a împrumu­tat în cele din urmă numele său zonei care, de-a lungul timpului, a fost denumită în cele mai diferite moduri: „Triunghiul Diavolului", „Triunghiul Morţii", „Marea Dezastrelor", „Cimitirul Atlanticului", deoa­rece "S-a observat că vârful triunghiului, care consti­tuie ruta de zbor de la Fort Lauderdale, era în linie dreaptă cu Bermuda, iar această insulă pare să fie hotarul nordic al zonei de dispariţie a navelor şi avioa­nelor, în condiţii ciudate. Nici un alt incident anterior sau ulterior acestuia nu a atras atât de mult atenţia, fiind vorba de dispariţia totală a unei escadrile îm­preună cu avionul uriaş trimis în ajutor - un hidroa-vion Martin Mariner, cu un echipaj de 13 oameni -care s-a evaporat, în mod inexplicabil, în timpul ope­raţiunilor de salvare. Grupul de cinci avioane cu soar ta tragică, ce a decolat de la Fort Lauderdale, era denumit „Zborul 19". Avioanele erau pilotate de cinci ofiţeri, împreună cu un echipaj de treisprezece recruţi; aceştia din urmă trebuiau să fie repartizaţi câte doi în fiecare avion, însă în ultimul moment, în acea zi de 5 decembrie 1945, unul din recruţi - având pro­babil unele presentimente - a cerut să fie debarcat şi nu a fost înlocuit. •

Avioanele erau de tipul Grumman TBM-3 Aven-ger, bombardiere lansatoare de torpile, şi fiecare din­tre ele avea combustibil suficient pentru un zbor de peste 1000 de mile. Temperatura aerului era de 65 grade F , soarele strălucea, erau câţiva nori împrăş­tiaţi ici-colo, iar vântul bătea moderat din direcţia nord-est. Piloţii, care zburaseră ceva mai devreme în aceeaşi zi, raportaseră o zi excelentă pentru zbor. Timpul repartizat pentru această misiune era de două ore. Decolarea a început la ora 14 fix, iar la 14 şi 10 toate avioanele erau în aer. Comandantul escadrilei,

S '

locotenentul Charles Taylor, cu peste 2500 ore de zbor, a condus avioanele spre Chicken Shoals, la nord de Bimini, unde trebuiau să facă exerciţii de atac asupra unei epave-ţintă. Atât piloţii cât şi restul echipajului erau oameni cu experienţă şi nu exista nici un motiv de îngrijorare pentru această misiune de rutină.

Dar ceva s-a întâmplat, şi încă ceva grav. Pe la ora 15 şi 15 minute, după ce „atacul" asupra epa-vei-ţintă fusese îndeplinit şi avioanele şi-au continuat drumul spre est, radiooperatorul de la turnul de con­trol al bazei aeronavale de la Fort Lauderdale, care aştepta să fie contactat pentru primirea instrucţiunilor de aterizare şi a orei de sosire, a receptat un mesaj ciudat de la comandantul escadrilei, înregistrările con ţin următoarele: „Comandantul escadrilei (locotenent Charles Taylor) cheamă turnul de control. Urgent. Se pare că ne-am abătut de la rută. Nu putem vedea pământul... Repet... nu putem vedea pământul.

Turnul: Care este poziţia dumneavoastră?

Comandantul escadrilei: Nu suntem siguri de po­ziţia noastră. Nu suntem siguri unde ne aflăm... Se pare că ne-am rătăcit.

Turnul: Ar trebui să vă îndreptaţi spre vest.

Comandantul escaclrilei: Nu ştim îrj, care parte este vestul. Nimic nu este în regulă... Ciudat... Nu suntem siguri de nici o direcţie - până şi oceanul arată altfel."

Pe la ora 15 şi 30 de minute, instructorul şef de la Fort Lauderdale a recepţionat un mesaj al cuiva care îi cerea copilotului Powers informaţii despre di­recţia indicată de busola sa, şi I-a auzit pe Powers răspunzând: „Nu ştiu unde ne găsim. Cred că ne-am rătăcit după ultima schimbare de direcţie." Instructo­rul şef de la bază a reuşit să intre în contact cu instructorul „Zborului 19", iar pilotul i-a spus: „Am­bele mele busole sunt dereglate, încerc să găsesc Fort Lauderdale... Sunt sigur că survolez Keys, dar nu ştiu precis unde ne aflăm...". Ca urmare a acestei infor­maţii, instructorul I-a sfătuit să zboare spre nord -păstrând soarele în stânga sa - până ajunge la baza aeronavală de Ia Fort Lauderdale. Insă, în replică, a auzit următorul mesaj: „Tocmai am survolat o insulă mică... Nu se vede nici un alt pământ...", ceea ce însemna că pilotul nu survola Keys şi o dată cu el nici restul escadrilei, pentru că nu vedeau uscatul şi, deci, se rătăciseră. Devenea din ce în ce mai dificil să se intercepteze mesajele „Zborului 19", din cauza câmpului electrostatic. Era clar că „Zborul 19" nu mai recepţiona mesajele turnului, în schimb turnul auzea discuţiile dintre piloţi. Unele se refereau la o posibilă pană de combustibil, suficient numai pentru 75 de mile, altele la vânturi de 75 de mile pe oră şi, în fine, remarca privind faptul că toate busolele şi giro-compasele „au înnebunit", fiecare arătând altă direcţie. Dar puternicul emiţător de la Fort Lauder-dale nu a putut lua legătura cu cele cinci avioane, în ciuda faptului că discuţiile purtate între piloţi se au­zeau destul de clar.

Intre timp, personalul bazei fusese cuprins de o uriaşă şi firească agitaţie la auzul că „Zborul 19" se află în dificultate. Se făceau tot felul de presupuneri cu privire Ia un atac inamic (cu toate că războiul se încheiase de câteva luni), sau la un atac al unui inamic nou şi în acelaşi timp se pregăteau nave de salvare, un hidroavion bimotor special de tipul Martin Mariner cu un echipaj de 13 persoane, de la baza aeronavală Banana River.

La ora 16 fix turnul a auzit pe neaşteptate că locotenentul Taylor a predat comanda ofiţerului su­perior de marină, căpitanul Silver. Cu toate că bruiajul câmpului electrostatic era puternic, s-a recepţionat de la acesta un mesaj inteligibil: „Nu ştim precis unde ne aflăm... Cred că suntem Ia 225 de mile nord-est de bază... Cred că am survolat Florida şi că ne găsim în Golful Mexic..." Comandantul escadrilei a hotărât o întoarcere de 180 grade, cu speranţa de a ajunge din nou deasupra Floridei, dar imediat transmisia a devenit tot mai slabă, semn că a făcut p întoarcere greşită şi că zboară spre est, în largul oceanului. Unele rapoarte afirmă că ultimele cuvinte recepţionate de la „Zborul 19" au fost: „Se pare că...", pe când alţi ascultători îşi amintesc că s-au rostit şi alte fraze:

„Am pătruns în apele albe... Suntem definitiv pier­duţi...".

La câteva minute după decolarea hidroavionului Martin Mariner, turnul de control a primit un mesaj de la locotenentul Come, în care se relata că în zona unde se presupune că s-ar afla escadrila bântuie vân­turi puternice la altitudinea de 6000 de picioare. A-cesta a fost ultimul mesaj primit de la hidroavionul de salvare. Puţin mai târziu, toate unităţile de salvare au primit un mesaj urgent, informând că acum sunt şase avioane dispărute în loc de cinci.

Nu s-au mai primit apoi nici un fel de comunicări de la „Zborul 19" sau de la hidroavionul de salvare. Totuşi, după ora 19, baza aeronavală Opa-Locka, Mia-mi, a recepţionat slab următorul mesaj: „FT...FT..." care este o parte din indicativul „Zborului 19", Indi­cativul complet al avionului comandantului era FT28. Dacă acest mesaj venea într-adevăr de la „patrula dispărută", înseamnă că el a fost transmis la două ore după ce avioanele au rămas fără combustibil!

Cercetarea iniţială în chiar ziua dispariţiei a fost suspendată din cauza întunericului, cu toate că nave ale Pazei de Coastă au căutat supravieţuitori în tot cursul nopţii. A doua zi, joi, în zori, s-a declanşat o operaţiune masivă de investigare. Dar în ciuda tuturor eforturilor depuse, de o amploare nemaiîntâlnită - au fost implicate 240 de avioane suplimentare de pe por­tavionul Solomons, 4 distrugătoare, câteva submarine, 18 nave ale Pazei de Coastă, vedete de cercetare şi salvare, sute de avioane particulare, iahturi şi ambar­caţiuni diferite, precum şi mai multe avioane tip PBM de la baza aeronavală Banana River, primindu-se sprijin şi de la R.A.F. (Forţele Regale Aeriene Bri­tanice) nu s-a descoperit nimic.

Cu o medie de 167 de zboruri pe zi, la 300 picioare de suprafaţa apei, desfăşurate din zorii zilei şi până în amurg, în care timp s-au cercetat minuţios 380 000 de mile pătrate de uscat şi de apă, incluzând Atlan­ticul, zona Caraibilor, porţiuni din Golful Mexic, din teritoriul Floridei şi al insulelor învecinate, acţiuni care au totalizat un număr de 4100 ore de zbor, nu s-a descoperit nici măcar o plută de salvare, nici o urmă de epavă, nici o pată de ulei.

S-au cercetat toate zonele de uscat posibile. Un avion comercial a raportat că a văzut flacăra unei explozii deasupra uscatului şi s-a crezut că ar putea fi vorba de hidroavionul Martin Mariner, dar ulterior ştirea a fost dezminţită. Ceva mai târziu un vas co­mercial a raportat că a reperat o explozie, în văzduh, || la ora 19 şi 30 de minute; dar dacă explozia a fost chiar a celor cinci avioane Avengers, înseamnă că ele încă zburau după ce îşi terminaseră combustibilul de câteva ore. Mai mult, această explicaţie dată dispa­riţiei fără urmă a avioanelor implică ciocnirea în văz­duh şi nimicirea lor simultană prin explozie după ce tăcuseră tot timpul de la întreruperea legăturilor cu baza. Trebuie remarcat faptul că nu s-au primit me­saje SOS nici de la „Zborul ,19", nici de la hidroa­vionul Martin Mariner. In ceea ce priveşte amerizările forţate, avioanele Avengers erau capabile să le rea­lizeze lin şi să plutească 90 de minute, iar echipajul era instruit să abandoneze avioanele în 60 de secunde. Plutele de salvare erau la îndemână, aflându-se în exteriorul avionului.

Deci, oricum ar fi fost amerizarea, plutele ar fi rămas la suprafaţa apei şi ar fi fost găsite, în prima parte a cercetărilor s-au raportat valuri în curs de formare, dar distanţa dintre două valuri consecutive era suficient de mare ca avioanele să poată ameriza acolo. Ciudata referire la „apa albă" din ultimul mesaj primit de la „Zborul 19", ar putea avea legătură cu ceaţa albicioasă care apare ocazional în zonă, ceea ce ar explica lipsa de vizibilitate, precum şi faptul că „soarele arată curios"vdar nu şi defectarea busolelor şi a giro-compaselor. In plus, se ştie ca între Florida şi insulele Bahamas există o zonă de ecranare radio, dar dificultăţile zborului au început înaintea pierderii contactului radio.

O comisie navală de anchetă, după ce a examinat^ toate dovezile disponibile şi a luat parte la dezbaterile! Curţii Marţiale privind culpa ofiţerului însărcinat cuî controlul aparatelor de bord (care mai târziu a fost; exonerat de răspundere, dovedindu-se că toată apa­ratura era în perfectă stare înainte de decolare), şi-a încheiat activitatea fără^ să stabilească ce anume s-a întâmplat în realitate. In raport se precizează: „Un mesaj radio interceptat informa că avioanele s-au ră­tăcit şi că au probleme cu busolele, care nu mai funcţionează." Căpitanul W. C. Wingard, un ofiţer de informaţii, a fost ceva mai categoric într-un interviu: „... Membrii comisiei de anchetă nu au fost în stare nici măcar să presupună ce anume s-a întâmplat." i Un alt membru aî comisiei a comentat cu dramatism: „Au dispărut complet ca şi când ar fi zburat în Mar-te", introducând astfel elemente de călătorie în spaţiu şi implicând O.Z.N.-urile care de atunci au devenit parte integrantă a legendei Triunghiului Bermudelor. Cercetătorii serioşi şi oceanografii au făcut cele mai j diverse presupuneri pentru a explica dispariţia atâtor nave şi avioane, fără a lăsa o singură urmă", împreună} cu numeroşii lor pasageri şi piloţi. Locotenentul de marină R. H, Wirshing, ofiţer însărcinat cu antrena mentele, care se găsea la baza aeronavală de Ia Fort Lauderdale când s-a petrecut incidentul, crede că ter­menul „dispărut" este un factor important cu privire la soarta echipajului „Zborului 19", pentru că nu s-a zăsit nici un indiciu care să demonstreze moartea lor.

&

(Mama unuia dintre piloţii dispăruţi a declarat în tim­pul unei audieri că a recepţionat o viziune a fiului ei şi că „era încă în viaţă undeva în spaţiu"). Iar dr. Manşon Valentine, un om de ştiinţă care a suprave­gheat zona ani de zile, a fost citat de Miami News: „Ei sunt încă aici, dar într-o altă dimensiune a unui fenomen magnetic care ar putea fi opera unui O.Z.N." Un ofiţer al Pazei de Coastă şi membru al comisiei de anchetă a afirmat cu o sinceritate dezarmantă: „Nu ştim ce se petrece acolo". Şi în final, în cadrul unei declaraţii ceva mai oficiale, un alt ofiţer din comisie a exprimat consensul ofiţerilor însărcinaţi cu ancheta: „... Această pierdere fără precedent în timp de pace pare să reprezinte un mister total, cel mai ciudat investigat vreodată din analele aeronavale."

Adesea apar coincidenţe legate de dezastre, mai ales dacă au Ioc pe mare (ca atunci când cargoul Stockholm s-a ciocnit cu nava de pasageri Andreea Doria, iar o tânără care vorbea doar spaniola a fost smulsă cu o parte din cabina ei de pe Andreea Doria de prova cargoului Stockholm şi proiectată lângă ca­bina unui marinar, singurul de pe vasul său care vor­bea spaniola), iar dispariţia „Zborului 19" nu a făcut excepţie de Ia regulă.

Locotenentul R. H. Wirshing, însărcinat cu antre­namentele în acea perioadă la Fort Lauderdale, ale cărui notiţe personale se află la baza materialului de mai sus, îşi aduce aminte că în dimineaţa acelei zile a avut loc un zbor de antrenament care s-a desfăşurat în condiţii neobişnuite. Acest caz, care a fost consi­derat mai puţin senzaţional, a fost în general neglijat de presă. Pilotul a întâmpinat şi el dificultăţi cu bu­solele, care s-au defectat, astfel că în loc de a reveni la bază, a aterizat cu 50 de mile mai la nord.

Cel puţin doi membri ai „Zborului 19" au presimţit dezastrul. Unul dintre aceştia a fost însuşi instructorul de zbor. La ora 13 şi 15 minute el a ajuns la şedinţa de pregătire cu întârziere şi a cerut ofiţerului de ser­viciu să fie scutit de a participa la acest zbor. El nu a oferit nici o explicaţie, ci pur şi simplu a declarat că nu vrea să ia parte la zborul respectiv. Deoarece nu era disponibil nici un înlocuitor, cererea sa a fos respinsă.

Al doilea caz, la care a fost martor chiar locotej nentul Wirshing, a fost mult comentat, deoarece Alia: Kosnar, caporal de marină, nu s-a prezentat la zbo Ulterior acesta a fost citat de presă că ar fi declara „Nu-mi pot explica de ce, dar dintr-o pornire Iau trică m-am decis să nu particip la zborul respectivi Conform spuselor locotenentului Wirshing, caporalul^ un veteran al bătăliei de Ia Guadalcanal, care mai avea doar patru luni până la trecerea sa în rezervă, ceruse - cu câteva lunj înainte - să nu mai facă parte din corpul navigant. In ziua zborului a invocat din nou cererea sa anterioară, iar locotenentul Wirshing 1-a sfătuit să se ducă la medicul de zbor pentru a-i solicita înlocuirea sa. Caporalul a făcut acest lucru şi în consecinţă avioanele au decolat cu un membru al echipajului în minus. Când au apărut primele indicii că ceva nu este în regulă cu „Zborul 19", locotenentul Wirshing s-a dus la dormitoare să caute voluntari, Primul întâlnit a fost caporalul rămas la sol care i-^ spus: „Vă amintiţi că mi-aţi spus să mă duc la medic?

Am fost şi m-a scutit de zboruri. Din escadrila dis­părută făceam parte şi eu."

Totuşi lista de zbor indica faptul că avioanele au decolat cu echipajele complete, ca şi când altcineva ar fi urcat la bord în ultima clipă. Din această cauză, s-au pierdut ore întregi pentru a identifica cine anume lipsea de la baza. Când s-a ajuns la concluzia că nu mai lipseşte nimeni, misterul raportului care preciza „personalul complet" a devenit un element în plus, nesoluţionat, în legătură cu această dispariţie.

Un alt aspect ciudat a devenit public după 29 de ani, când Art Ford, reporter, scriitor şi conferenţiar, care a urmărit cazul încă din 1945, a făcut o declaraţie' uimitoare în cadrul programului televiziunii naţionale, în 1974, afirmând că locotenentul Taylor a comunicat, prin radio, următoarele: „Nu veniţi după mine... ei arată de parcă ar veni din spaţiul extraterestru." Ford declară că informaţia i-a fost furnizată la vremea respectivă de un radioamator, dar nu i-a acordat prea mare atenţie şi nici încredere, cunoscând dificultăţile cu care se confruntă un radioamator ce interceptează mesaje de la avioanele aflate în zbor, precum şi din cauza vâlvei stârnite şi a surescitării care cuprinsese lumea atunci când s-a petrecut incidentul.

Ford însă a obţinut în cadrul investigaţiilor sale confirmarea celor de mai sus sub forma transcrierii unor mesaje schimbate între avion şi turn, şi care au fost introduse într-un raport la insistenţele părinţilor membrilor echipajului dispărut. Transcrierea oficială şi secretă, despre care Ford declară că i s-a permis să o citească parţial, conţinea cel puţin o frază - „Nu veniţi după mine..." - identică cu aceea care îi fusese furnizată de radioamator şi care nu fusese făcută pu­blică. Acest ultim mister ce face referire la amestecul

extraterestrilor, apare în mai multe cazuri de dispariţie.

Cu toate că nave de toate tipurile au dispărut înainte şi după acest incident în Triunghiul Bermudelor, trebuie notat faptul că tragedia care s-a abătut asupra avioanelor Avengers şi a hidroavionului Marti Mariner a fost primul caz care a implicat aeronav şi care a declanşat cercetări atât de vaste efectuate pe uscat, pe mare şi în aer, de un număr impresionant de unităţi, din păcate fără succes. Acest incident va avea drept consecinţă intensificarea cercetărilor în zurile dispariţiilor ulterioare de avioane,  nu num pentru salvarea supravieţuitorilor, dar şi pentru a des coperi ce anume s-a întâmplat. După incidentul cu „Zborul 19" a urmat un număr de dispariţii inexplicabile de avioane particulare, comerciale şi militar cu o frecvenţă dezarmantă, şi aceasta în plus faţă d dispariţiile „normale" de nave mari şi mici. Dar ui terior, existând echipe mixte aeronavale, legături radi cu baza, instrumente mai sofisticate şi o experienţ mai mare, fiecare dispariţie a fost investigată cu mul] mai multă atenţie.

La data de 3 iulie 1947, un avion C-54 al Marinej Militare Americane, cu un echipaj format din sas membri, efectua un zbor de rutină între Bermuda gj baza aeriană Morrison, Palm Beach, ultima sa poziţi înregistrată fiind cam Ia 100 de mile de Bermudaj Imediat s-au declanşat cercetări aeronavale intense de către armata terestră, marină şi Paza de Coastă care au acoperit o suprafaţă de peste 100 000 de rniî pătrate de apă, dar nu s-au descoperit rămăşiţe pete de ulei (cu excepţia unor perne de scaune şi a unei butelii de oxigen care nu au fost identificate ca1 aparţinând echipajului dispărut).

Şi pentru că asemenea cazuri au continuat, s-au remarcat unele coincidenţe oarecum alarmante, în sensul că dispariţiile din Triunghi par să se petreacă în perioada de vârf a turismului şi a sezonului hotelier, din noiembrie până în februarie. Şi mai surprinzătoare a fost constatarea că multe dispariţii au avut loc într-o perioadă de câteva săptămâni înainte sau după Cră­ciun. Un avion de pasageri anglo-sudamerican, de tip Tudor IV, cu patru motoare - de fapt un fost bom­bardier Lancaster transformat şi botezat Star Tiger -a dispărut în timp ce zbura din Azore spre Bermuda, la data de 29 ianuarie 1948. Avionul avea un echipaj format din şase membri şi un număr de 25 de pasa­geri, printre care şi Şir Arthur Cunningham, mareşal britanic al aerului din cel de-al doilea război mondial, fostul comandant al „Second Tactical Air Force" din „R.A.F.". Avionul Star Tiger era programat să ateri­zeze la Kimberly Field, Bermuda. La ora 22 şi 30 de minute, cu puţin timp înainte de aterizare, pilotul a transmis turnului de control un mesaj în care, printre altele, se menţiona că „vremea este excelentă" şi „vom ajunge conform orarului". Poziţia avionului era la 380 de mile nord-est de Bermuda.

Apoi nu s-a mai primit nici un mesaj, dar nici Star Tiger nu a mai sosit vreodată la destinaţie. Nu s-a primit nici măcar un S.O.S. sau vreo altă comu­nicare urgentă care să indice faptul că avionul ar avea probleme, cu toate că vremea era optimă pentru zbor. La miezul nopţii, Star Tiger era trecut pe lista întârzie­rilor şi a doua zi, 13 ianuarie, operaţiunile de cerce-îare-salvare erau deja lansate. Treizeci de avioane şi zece nave au „pieptănat" practic zona timp de mai multe zile, fără să se înregistreze vreun rezultat. Câte­va cutii de lemn şi butoaie metalice pentru petrol au

fost semnalate la nord-vest de Bermuda, la data de 31 ianuarie. Dacă acestea ar fi aparţinut lui Star Tiger, însemna că avionul a deviat cu sute de mile faţă de ruta sa normală, până când ceva 1-a lovit, dar trebuie să reamintim faptul că pilotul nu a semnalat nimic deosebit cu privire la rută şi nici la modul de funcţio­nare a avionului.

A

In timp ce căutăriîe erau în curs, numeroşi ra­dioamatori aflaţi de-a lungul coastei Atlantice şi chiar în interiorul teritoriului au captat mesaje trunchiate, ca şi când cineva transmitea în codul Morse fără să-1 cunoască. Punctele şi liniuţele silabiseau cuvântul „Ti­ger". Şi mai straniu a fost un raport al Pazei de Coastă din Newfoundland. Când benzile de înregis­trare s-au oprit, s-a descoperit că cineva transmisese un mesaj radio, pronunţând doar literele G-A-H-N-P, care constituiau indicativul lui Star Tiger.

S-a presupus că aceste mesaje sunt falsuri, cu-noscându-se faptul că există persoane anormale care simt o plăcere deosebită la auzul unor dezastre. Totuşi s-a constatat o asemănare cu „Zborul 19": după ore întregi de la dispariţie s-au recepţionat mesaje slabe, la Miami, ce reprezentau indicativul unui avion, ca şi când acestea ar fi fost transmise de la-o depărtare mult mai mare, în timp şi spaţiu, faţă de zona unde s-a petrecut dispariţia.

Ministrul britanic al Aviaţiei Civile a format o co­misie de anchetă sub conducerea lordului Macmillan, pentru a investiga dispariţia avionului Star Tiger. Ra­portul a fost publicat la opt luni de la data dispariţiei şi menţionează că nu există motive să se creadă că Star Tiger s-a prăbuşit în mare din cauza vreunui defect mecanic, a lipsei de combustibil, a neputinţei de a găsi destinaţia, a fenomenelor meteorologice ne prevăzute sau a unei erori de înălţime, ca să enu­merăm doar câteva din posibilităţile analizate. Rapor­tul menţiona că realizarea aeronavei nu oferea motive „să se bănuiască existenţa - la proiectarea sau con­struirea acestui avion Tudor IV, denumit Star Tiger -a unor erori tehnice sau abateri de la standardele acceptate."

Concluzia finală a comisiei se poate aplica perfect şi în alte cazuri de dispariţii de avioane în Triunghi, atât înainte cât şi după dispariţia lui Star Tiger: „Se poate spune cu certitudine că până acum nu s-a in­vestigat o problemă atât de derutantă... In lipsa unor dovezi clare privind natura şi cauza dezastrului, co­misia nu a putut face altceva decât să sugereze nişte posibilităţi, dar nici una nu se ridică măcar la nivelul probabilităţilor, în activităţile care implică o coope­rare ff omului cu maşina găsim două elemente diferite. Avem elementul imprevizibil al comportamentului uman dependent de factori insuficient cunoscuţi; apoi mai există şi elementul mecanic supus unor legi com­plet diferite. Poate apărea o cădere a fiecărui element în parte sau o cădere simultană a acestora. Sau vreo cauză exterioară poate copleşi atât omul, cât şi maşi­na. Ce anume s-a petrecut în acest caz, nu se va şti niciodată."

La 17 ianuarie 1947, cu douăsprezece zile înaintea împlinirii unui an de la dispariţia lui Star Tiger, prin-tr-o ^coincidenţă extraordinară avionul Star Ariei, sora geamănă a primului, cu opt membri în echipaj şi treisprezece pasageri la bord, a dispărut în timpul unui zbor între Bermuda şi Jamaica. Ruta completă era de la Londra la Santiago - Chile, iar escala din Bermuda avea drept scop aprovizionarea cu combus­tibil pentru încă zece ore de zbor. Când Star Ariei a

plecat din Bermuda la ora 7 şi 30 de minute, marea era calmă, iar condiţiile meteorologice bune. Căpita­nul avionului a transmis următorul mesaj de rutină spre Bermuda, după 55 de minute de la decolare: „Aici căpitanul Mc Phee de la comanda Iui Star Ariei în drum spre Kingstone - Jamaica, plecat din Ber­muda. Am atins înălţimea de croazieră. Vreme bună. Vom ajunge la destinaţie conform orarului... Schimb frecvenţa ca să contactez Kingstone."

Apoi nu s-au mai primit alte mesaje.

Când au început cercetările pentru depistarea avi­onului Star Ariei, în zonă se găsea o forţă navală a S.U.A. care făcea manevre. Două portavioane şi-au trimis avioanele ca să se alăture unităţilor de salvare ale Pazei de Coastă şi ale Forţelor Aeriene; de ase­menea, au participat avioane britanice din Bermuda şi Jamaica. Crucişătoarele, distrugătoarele şi cuirasatul Missouri s-au alăturat navelor britanice pentru cer­cetările de suprafaţă şi la fel au făcut şi navele co­merciale ce se aflau în zonă. O radiogramă adresată tuturor navelor din zonă conţinea următoarele:

„Avionul Star Ariei j Gagre, cu 4 motoare, al Ii- ^ niilor aeriene britanico-sudamericane,  ce a decolat

47

din Bermuda la 12 G.M.T., îa 17 ianuarie, cu des­tinaţia Jamaica, pe ruta doi unu şase, a fost reperat ultima oară la 15 mile nord de Bermuda, la 13 G.M.T., Ia 17 ianuarie. Toate navele sunt solicitate să raporteze acestei baze orice rămăşiţe plutitoare ale avionului, dacă sunt descoperite, cum ar fi material de mobilier şi perne de culoare albastră, bărci de cauciuc de culoare galbenă, veste de salvare tip «Mae West» de culoare maro închis, orice obiect ce poartă însemnele BSAA, sau obiecte de îmbrăcăminte." Un număr de 72 de avioane - zburând în formaţie strânsă şi, uneori, „aripă lângă aripă" - au cercetat o suprafaţă de 150 000 de mile pătrate de ocean, începând cu zona ultimului raport-radio şi continuând spre sud-vest, către Jamaica. Nu s-a găsit nici cea mai mică dovadă despre care să se poată afirma că aparţine avionului dispărut. Rapoarte despre o „lu­mină ciudată" pe mare s-au primit, la data de 18 ianuarie, atât de la un avion britanic cât şi de Ia un avion american, dar unităţile de salvare deplasate în zona respectivă nu au descoperit nimic; ca urmare, Forţele Aeriene şi-au suspendat cercetările la 22 ia­nuarie.

Attachments