Obiectivele unităţii de învăţare
În urma parcurgerii acestei unităţi de învăţare, studenţii vor fi capabili:
-să cunoască obiectul metodicii predării matematicii;
-să explice importanţa studierii acesteia;
-să enumere sarcinile metodicii predării matematicii.
§ 1.1. Obiectul metodicii predării matematicii
Prin metodică se înţelege acea parte a didacticii generale care tratează despre principiile şi regulile de predare proprii fiecărui obiect de studiu.
Metodica predării matematicii este o disciplină de graniţă între matematică, pedagogie şi psihologie. Obiectul ei de studiu se conturează din analiza relaţiilor ei cu matematica şi pedagogia. Metodica predării matematicii studiază învăţământul matematic sub toate aspectele: conţinut, metode, forme de organizare etc.
Metodica predării matematicii pentru învăţământul preşcolar şi şcolar trebuie să indice cum să se organizeze predarea-învăţarea eficientă a noţiunilor de aritmetică, algebră şi geometrie din învăţământul preuniversitar. Matematica constituie conţinutul asupra căruia metodica predării îşi exersează metodele. Ea se adaptează şi devine specifică acestui conţinut. Prin acest fapt devine o disciplină matematică.
Se încetăţeneşte tot mai mult şi termenul de metodologie didactică, înţeleasă ca ştiinţă a metodelor utilizate în procesul de învăţământ, ca teorie a naturii, locului şi a strategiilor, metodelor, tehnicilor şi procedeelor întrebuinţate în predare şi învăţare.
Metodologia învăţământului matematic are ca obiect analizarea legităţilor procesului studierii matematicii în şcoală, cu toate implicaţiile informative şi formative ale acestei activităţi. Ea are o triplă valenţă: teoretică, de fundamentare prin cercetare şi explicare logico-ştiinţifică şi didactică a procesului învăţării matematicii; practică-aplicativă, de fundamentare a bazelor elaborării normelor privind organizarea şi conducerea ştiinţifică a activităţii de învăţare a matematicii; de dezvoltare, creare şi ameliorare continuă a demersurilor şi soluţiilor metodice specifice acestei activităţi, în vederea obţinerii unei eficienţe tot mai înalte.
Pe baza cunoaşterii celor doi factori principali, matematica şi copilul, metodica predăriiînvăţării matematicii analizează în spiritul logicii ştiinţelor moderne: obiectivele, conţinuturile, strategiile didactice, mijloacele de învăţământ folosite, formele de activitate şi de organizare a elevilor, modalităţile de evaluare a randamentului şi progresului şcolar, bazele cultivării unor repertorii motivaţionale favorabile învăţării matematicii. Ea îşi propune totodată, să ofere alternative teoretico-metodologice, norme şi modele posibile de lucru, care să asigure optimizarea învăţământului matematic în ciclul primar.
§ 1.2. Sarcinile metodicii predării matematicii
Principalele sarcini ale metodicii predării matematicii sunt:
-selectarea din matematica-ştiinţă a conceptelor, rezultatelor şi ideilor fundamentale care vor fi predate elevilor, urmată de organizarea lor pe anumite trepte de atractivitate şi prin anumite grade de rigoare şi complexitate;
-identificarea principalelor trăsături, instrumente, metode şi aplicaţii, caracteristice diferitelor discipline matematice şi indicarea tiparelor de gândire matematică accesibile elevilor la diferite vârste;
-investigarea modului în care cunoştinţele matematice devin utile altor discipline;
-detalierea metodologică a fiecărei teme de studiu indicând căile potrivite pentru explicarea ei cât mai accesibilă;
-stabilirea mijloacelor specifice de control a activităţii matematice a elevilor, a mijloacelor specifice de evaluare a progresului de învăţare;
-indicarea modului de organizare a studiului individual cu referire la folosirea manualelor, a revistelor de matematică, a culegerilor de probleme, a unor activităţi din afara clasei, cercuri de matematică, olimpiade;
-stabilirea liniilor directoare în organizarea procesului predării-învăţării matematicii; -oferirea de răspunsuri adecvate varietăţii de situaţii educaţionale întâlnite în practică.
Test de autoevaluare
- Precizaţi importanţa studierii metodicii predării matematicii, în formarea unui bun institutor.
- Formulaţi obiectul metodicii predării matematicii.
- Enumeraţi sarcinile metodicii predării matematicii.