Anna

Explicatii metodica

Subiectele posibile pe partea de metodica sunt din cele 3 mari capitole:

-Curriculum

-Strategii (metode, mijloace,forme)

-Evaluare(alternative, traditional)

Subiecte posibile din capitolul de curriculum

Elaborarea unui CDS (curricilum extins, curriculum aprofundat, optional)

 

Pentru elaborarea programei unui CDS, se urmareste  schema de proiectare care este în acord cu modelul programelor din trunchi comun.

 

Propunator:  nu se completeaza nimic la examen

Denumirea CDS:  numele optionalului

Clasa :

Durata: 1 an

Număr de ore pe săptămână: 1

Autori: -nu se completeaza nimic la examen

 

  • Argument
  • Competenţe specifice
  • Activităţi de învăţare
  • Lista de conţinuturi
  • Modalităţi de evaluare
  • Sugestii metodologice
  • Bibliografie

 

1.Realizarea unui optional

OBS:se noteaza in rubrica noua in catalog

 La un astfel de subiect cer doar cateva elemente din el (ex: 2 motive din argument; 2 activitati de invatare; 2 competente specific; 2 cotinuturi; sugestii metodologice)

Ex:

Denumire optional: matematica aplicata, matematica altfel, citirea etichetelor(chimie), istoria  si traditiile localitatii, capitalele lumii si atractiile lor  turistice etc.

 

Argument

-un prim argument ar putea fi  unul mai general: elevii vad aplicabilitatea disciplinei in viata reala(matematica), cunoasterea originilor, traditiei(istorie), imbogatirea culturii generale, apropierea de disciplina de baza, o mai buna intelegere  si descoperirea scopului studierii acesteia in scoala, dezvoltarea gandirii logice si critice etc.

-un alt argument se dezvolta exact din temele care se aleg a fi studiate la optional

Continuturi:

-se enumera cateva capitole care se vor studia pe parcursul anului (care nu se fac la clasa )

Competente specifice : se definesc cateva in functie de temele alese,dupa modelul celor din programa

Ex:  Identificarea…..

       Analizarea……

       Aplicarea …..

        Caracterizarea…..

Activitati de invatare

-exercitii de identificare a …

-exercitii de clasificare a….

-compararea ….

-analizarea….

Sugestii metodologice

Pentru dezvoltarea competentelor specifice ,pe parcursul optionalului, voi apela atat la metode traditionale( expunere, conversatie, exercitiu), cat si la metode centrate pe elev. Orele de curs se vor efectua atat in clasa cat si in afara salii de curs( in laboratoare, excursii tematice). Activiatea didactica se va desfasura sub toate cele trei forme( frontal, individual si pe grupe) si voi folosi mijloace moderne de invatare(flipchart, videoproiector, calculator etc.)

Modalitati de evaluare

Evaluarea se va face atat cu metode traditionale( evalauare orala, scrisa si parctica) dar si cu metode alternative de evaluare( portofoliul, investigatia, proiectul etc.)

 

2.Realizarea unui Curriculum extins(optional extins)

OBS:se noteaza in aceasi rubrica in catalog cu disciplina mama

-se realizeaza la clasele bune, unde se ating toate competentele obligatorii din programa

-se construieste la fel ca cel de mai sus, dupa programa , singura diferenta este ca temele (continuturile) se aleg in functie de programa de la clasa , altele decat cele care se studiaza la clasa, de difultate mai ridicata dar legate de cele din programa, spre exemplu continuturile cu * sau altele noi propuse de profesor.

3.Curriculum aprofundat

OBS:se noteaza in aceasi rubrica cu disciplina mama

-se realizeaza la clasele slabe, care nu au reusit cu un an in urma sa isi atinga toate competentele obligatorii in numarul de ore prevazut

-se construieste la fel ca cel de mai sus, dupa modelul  programelor date de minister , singura diferenta este ca temele (continuturile) se aleg in functie de programa de la clasa , sunt reluari ale temelor din programa sub alta forma, adica sunt continuturi noi, dar legate de cele din programa, pentru  a se dezvolta competentele vizate.

Alte subiecte posibile:

Legatura dintre competente generale si competente specific

Raspuns: Competentele specific se definesc pe un an de studiu si sunt derivate din competentele generale, acestea se definesc pe mai multi ani de studiu , pe disciplina, si au un grad ridicat de generalitate.In functie de secventa din programa data in cerinta subiectui, se mai incearca si realizarea unei legaturi concrete pe competentele date .

Legatura dintre   competente specifice si activitati de invatare (sau continuturi)

Raspuns: Cu ajutorul (sau pe baza)activitatilor de invatare(sau continuturilor)………..(cele date in secventa) se dezvolta cometentele specifici………..(cele date in secventa)

 

Subiecte posibile din capitolul strategii didactice

(metode, mijloace,forme)

De obicei, aici se cere  mentionarea a doua metode, argumentarea alegerii lor si exemplificarea acestora.

Orice lectie are 3 etape importante: reactualizarea, predarea si fixarea.Pentru fiecare din aceste momente ale lectie se poate alege cate o metoda.

Este suficient stapanirea a cate 2 metode pt fiecare moment, una traditionala si una moderna

#000000; border-right:1.0000pt solid #000000; border-top:1.0000pt solid #000000" valign="top" width="199"

 

#000000; border-top:1.0000pt solid #000000" valign="top" width="199"

Pt reactializare

#000000; border-top:1.0000pt solid #000000" valign="top" width="199"

Pt predare

#000000; border-top:1.0000pt solid #000000" valign="top" width="199"

Pentru fixare

#000000; border-right:1.0000pt solid #000000; border-top:none" valign="top" width="199"

Traditionale

#000000; border-top:none" valign="top" width="199"

Conversatia

#000000; border-top:none" valign="top" width="199"

Expunerea

#000000; border-top:none" valign="top" width="199"

Exercitiul

#000000; border-right:1.0000pt solid #000000; border-top:none" valign="top" width="199"

Moderne

#000000; border-top:none" valign="top" width="199"

Brainstormin

Ciorchinele

RAI

#000000; border-top:none" valign="top" width="199"

SINELG

STIU/VREU SA STIU/ AM INVATAT

#000000; border-top:none" valign="top" width="199"

Turul galeriei

Schimba perechea

RAI

Cadranele

 

Cand alegem cele doua metode, vedem lectia ori  ca una de predare( sau mixta) si atunci cele doua metode le alegem pentru predare si fixare, ori ca una de reactualizare si atunci alegem o metoda pentru reactualizarea teoriei si una pentru fixare.

Nu este nevoie sa facem un proiect de lectie, ci doar sa descriem momentele in care folosim cele doua metode, cu o mica introducere la inceput.

Exemplificarea metodelor  pentru reactualizare.

Conversatia-descrierea metodei(exemplificarea)

1.Pentru dezvoltarea competentelor ……(cele din secventa data la examen) voi folosi ca metoda conversatia euristica cu scopul de a reactualiza notiunile teoretice despre …….. Activitatea se desfasoara frontal, cu intreaga clasa si voi adresa urmatoarele intrabari…………………..,la care elevii ar trebui sa raspunda cu………….. Toate informatiile raman pe tabla cu scopul de a ajuta mai tarziu la fixarea notiunilor despre…….prin exercitii.Elevii care raspund intrebarilor se aleg prin sondaj etc.(se mai decrie putin ativitatea)

Conversatia-Argumentarea

Pentru reactualizarea cunostitelor am folosit ca metoda conversatia , deoarece este o metoda in care pot implica intreaga clasa de elevi, astfel avand toti acces la aceleasi informatii, in acelasi timp. Deoarece metoda presupune adresarea unor intrebari de catre profesor, este o metoda eficienta atunci cand se doreste reactualizarea rapida  a unor anumitor informatii necesare continuarii activitatii didactice, sunt scoase in evidenta informatii esentiale despre………. Un alt motiv pentru care am ales conversatia este acela ca activitatea este dirijata de catre profesor, astfel evitandu-se eventualele erori de transmitere si  intelegere a informatiei

Ciorchinele-descrierea metodei(exemplificarea)

2.Pentru dezvoltarea competentelor ……(cele din secventa data la examen) voi folosi  metoda centrata pe elev “ciorchinele”  cu scopul de a reactualiza si sintetiza informatiile despre    …….. Activitatea se desfasoara frontal. Notez pe tabla tema centrala ( ex: triunghiuri, munti etc.) si le solicit elevilor sa-mi comunice toate informatiile pe care le stiu despre tema data. Notez pe tabla toate informatiile primite de la elevi, in jurul temei centrale, se accepta toate informatiile primite si nu se fac referiri critice. In timp ce se aduna informatiile in jurul temei, se fac conexiuni intre ideile ce par a avea legatura. Se lasa un moment de cateva minute pentru asezarea si asimilarea informatiilor, la sfarsitul activitatii se reorganizeaza informatia si se pastreaza forma finala a ciorchinelui, pastrand doar informatiile corecte si cele mai apropiate de tema, avand grija sa indepartez informatiile gresite sau care nu aveau legatura cu tema.Toate informatiile raman pe tabla cu scopul de a ajuta mai tarziu la fixarea notiunilor despre…….prin exercitii. La examen, in acest moment, se va desena ciorchinele in forma corect, cu informatiile corecte.

Ciorchinele- Argumentare

Pentru reactualizarea cunostitelor am folosit ca metoda ciorchinele,deoarece este o metoda activa, centrata pe elev ce stimuleaza creativitatea si imaginatia. In cadrul activitatii pot implica intreaga clasa de elevi, astfel avand toti acces la aceleasi informatii, in acelasi timp. Aceasta metoda ma ajuta sa organizez si sa structurez un volum mare de informatii, intr-un timp scurt , astfel informatiile obtinute de la elevi , pot fi folosite pe parcursul activitatii pentru realizarea celorlalte sarcini de lucru. Este o metoda activa  care stimuleaza si incurajeaza participarea tuturor elevilor, incurajandu-i sa dea orice ce raspuns le trece prin cap.

 

Exemplificarea metodelor  pentru predare.

Stiu/Vreau sa stiu/Am invatat-exemplificare

Pentru dezvoltarea competentelor ……(cele din secventa data la examen) voi folosi  metoda centrata pe elev Stiu/Vreau sa stiu/Am invatat. Voi scrie titlul lectiei pe tabla si le voi cere elevilor sa noteze in perechi sau pe grupe tot ce stiu despre tema data…… in acest timp desenz la tabla tabelul S/V/A. Solicit unui elev din fiecare grupa sa imi transmita tot ce au notat si completez la tabla in rubrica STIU. Rubrica VREAU SA STIU o completez cu intrebarile de la elevi pe care le au legate de tema data, cu ce ar dori sa afle despre …………(lectia, continutul din secventa data la examen). Impart fisa de studiu cu tema (lectia)….. si le specifica ca au ….minute pentru a studia materialul. In urma lecturarii se completeaza rubrica AM INVATAT cu raspunsurile intrebarilor puse de elevi si gasite in textul pe care l-au studiat, precum si cu informatiile suplimentare gasite de ei in text. Daca au ramas intrebari fara raspuns, se gasesc solutii in clasa sau raman ca tema pentru data viitoare. Tabelul final se completeaza si de catre elevi in caiet.

La examen se va face schema S/V/A si se va completa cu informatii legate (macar orientativ la STIU si VREAU SA STIU, iar la rubria AM INVATAT, se va completa lectia care s-a predat cu aceasta metoda)

Stiu/Vreau sa stiu/Am invatat -Argumentarea   

Am ales metoda S/V/A deoarece este o metoda activa, centrata pe elev, in care elevii sunt stimulati sa invete singuri, urmand apoi sa confrunte informatiile cu ce au inteles ceilalti colegi , fiind mobilizati si indrumati pe tot parcursul activitatii de catre  profesor. Cu ajutorul rubricii STIU, elevii isi amintesc informatii precum…….despre tema …….care a mai fost studiata si in anii anteriori, astel facand apel la cunostintele anterioare. Elevii sunt stimulati sa gandeasca, sa puna intrebari si sa munceasca pentru a gasi raspunsuri in text, astfel metoda reuseste sa stimuleze curiozitatea si munca independenta.

Expunerea-exemplificare

Pentru dezvoltarea competentelor ……(cele din secventa data la examen) voi folosi  metoda traditionala expunerea. Informatiile referitoare la tema…… vor fi prezentate cu ajutorul unui videoproiector, insostite de explicatiile pe parcurs. Se noteaza titlul lectie pe tabla precum si elementele esentiale din materialul prezentat cu ajutorul videoproiectorului. Pe tot parcursul activitatii, elevii isi noteaza informatiile in caiet si pun intrebari referitoare la tema.

La examen se prezinta si continutul lectiei in acest moment.

 

 

Expunerea -argumentarea

Am ales metoda “expunerea” deoarece este o metoda traditionala, expozitiva, in care activitatea este centrata pe profesor, iar informatiile sunt transmise in numar mare, intr-un timp relativ scurt, activitatea desfasurandu-se frontal, cu intreaga clasa, astel avand toti acces la acelasi informatii, in acelasi timp. Un alt motiv pentru care am ales aceasta metoda este acela ca informatiile fiind transmise de catre profesor, exista garantia corectitudinii acestora.

Exemplificarea metodelor  de fixare

Turul galerie-exemplificare

Pentru fixarea informatiilor referitoare la ……am ales metoda turul galerie. Impart clasa in grupe de cate 4 elevi si distribui ficerei grupe aceeasi fisa de lucru (se exemplifica fisa de lucru concret). Le mentionez ca au la dispozitie….minute pt rezolvarea sarcinii si ca rezultatul final il vor trece pe o foaie de flipchart. La final, fiecare grupa isi va expune foaia de flipchart pe peretii clasei, iar la semnalul meu , toti elevii se vor plimba prin fata lucrarilor ca la o expozitie de arta. Le mentionez ca au voie sa noteze observatii si comentarii pe foile celorlalte grupe. La sfarsitul activitatii se trag concluzii si elevii se autoevalueaza prin comparatie cu lucrarile celorlalti.

Turul galerie-Argumentarea  

Am ales aceasta metode, deoarece este o metoda activa, centrata pe elev, care promoveaza cooperarea. Elevii au mai multe sanse de reusita atunci cand lucreaza prin cooperare, au posibilitatea de a invata unii de la altii, si au sanse sa termine si mult mai repede sarcinile de lucru. Un alt avantaj al metodei, este acela ca se pot autoevalua prin comparatie cu lucrarile celorlalti, isi pot sustine solutia gasita de ei, pot vedea abordari diferite, etc.

Exercitiul-exemplificare

Pentru fixarea informatiilor referitoare la ……am ales metoda exercitiul. Impart fise individuale de lucru fiecarui elev (sau in grup) si le metionez sarcina de lucru si timpul. La expirarea timpului se aleg elevi prin sondaj si se verifica corectitudinea rezolvarii fiecarui exercitiu din fisa de lucru. Se  fac observatii, se trag concluzii, iar elevii isi corecteaza eventualele erori depistate. La examen se detaliaza fisa de lucru

Exercitiul Argumentare

Pentru fixarea notiunilor  am ales metoda „Exercițiuldeoarece,  este o metodă de bază pentru fixarea cunostintelor  și urmăreşte în principal formarea unor deprinderi corecte și conştiente legate de ....... Aceasta metoda promoveaza munca independenta si constienta de a ajunge prin eforturi proprii la rezolvarea unor, probleme, situatii probleme, exerctii etc.

 

 

 

 

Mijloace didactice folosite- argumentarea lor

 

In cadrul metodei ciorchinelui (sau conversatiei) am folosit ca mijloc de invatare tabla/flipchartul , deoarece este un mijloc cu ajutorul caruia se poate expune o cantitate mare de informatii ce poate servi pe tot parcursul lectiei pt fixarea notiunuilor despre…., toti elevii avand acces la informatiile afisate pe ea/el.Un alt motiv este acela ca memoria vizuala functioneaza mult mai bine ca memoria auditiva, astfel elevii reusind sa vizualizeze/retina mai usor informatiile.

Pentru metoda turul galeriei am folosit ca mijloc de invatare foaia de flipchart, deoarece informatia trebuie expusa pe pereti, astfel ca fiecare grupa sa aiba acces la rezolvarile celorlalti. Cu ajutorul foilor de flipchart pe care a fost expusa rezolvarea de la problema…..sau fisa de lucru, elevii se pot autoevalua prin comparatie si isi pot exprima opiniile inscris pe lucrarile celorlalti.

Pentru fixarea notiunilor despre …..am ales ca mijloc de invatare fisa de lucru, deoarece cu ajutorul acestui mijloc, elevii pot avea acces permanent la sarcinile de lucru. Un alt motiv este acela ca pot da si sarcini deiferite de la un elev la altul, sau de la o grupa la alta, tabla nefiind in totdeauna suficienata pentru sarcini multiple.

Forme de organizare a activitatii didactie – argumentare

Frontala

Pentru reactulizararea cunostintelor despre ……sau pentru metoda ………..am ales forma de organizare frontala, deoarce imi permite sa lucrez cu intreaga clasa, astfel toti elevii au acces la aceleasi informatii, in acelasi timp. Timpul de transmitere al informatiilor este de asemenea mai  scurt, elevii au posibilitatea sa auda si opiniile celorlalti, iar eventualele erori se pot corecta pe loc. Deoarece coordonarea activitatii este facuta de catre profesor(sau de catre mine)  , este asigurata corectitudinea informatiilor transmise, astfel se pot diminua eventualele  erori in intelegerea temelor………

Pe grupe

Pentru dezvoltarea competentei ……../pentru fixarea cunostintelor despre ……….am ales forma de organizare pe grupe, deoarece sansele de reusita pentru realizarea sarcinilor de lucru sunt mai mari lucrand in grupuri, avand ocazia sa imparta munca, sa impartaseasca pareri,idei, sa se corecteze intre ei , dezvoltandu-si spiritul de echipa si de colaborare in realizarea temei/sarcinei de lucru…..…

Individuala

Pentru dezvoltarea competentei ……../pentru fixarea cunostintelor despre ……….ales forma de organizare individuala, deoarece profesorul are sansa sa constate nivelul real de cunostinte al fiecarui elev  legat de…..…., aflandu-i si propria  opinie(sau modul de gandire , abordare a situatiei, problemei….) pe tema…. ;elevul are ocazia sa  constate nivelul propriu de cunostinte ;incurajeaza munca independenta

 

 

EVALUAREA

 

Evaluarea traditionala

 

Pentru construirea unor itemi corecti si diminuarea  greselilor la minim, am notat cateva observatii la fiecare(sfaturi)

TIPOLOGIA ITEMILOR

 

  1. itemi obiectivi

a) itemi cu alegere multiplă ( cel cu incercuirea variantei corecte)

- se pune mai intai cerinta din punct de vedere metodic : “Incercuieste varianta corecta” abia apoi itemul .

Ex: In ce an s-a nascut x? Cat face 3+2 ?   a)…b)…c)…

-se pun minim 3 variante ca altfel se transforma in dual

-recomnandare : doar o singura varianta sa fie corecta

 

b) itemi cu alegere duală ( cel cu adevart/fals, da/un,  a/b)

-sfat: se va folosi itemul clasic : stabileste valoarea de adevar pentru urmatoarea afirmatie

 

c) itemi tip pereche 

-stabileste relatii intre cele doaua coloane prin trasarea unor sageti etc.

 

2. itemi semiobiectivi

  1. Itemi cu răspuns scurt

-cerinta: raspunde la urmatoarele intrebari

Ex: cat face x+y? In ce an s-a nascut x? Care este teorema? Care este definitia?

  1. Itemi de completare 

Cerinta: - Completeaza spatiile goale pentru ca afirmatia urmatoare sa fie adevarat

-se da un enunt, o teorema, o definitie din care se scoate un cuvant important si se pun” ……”

-nu se scot  din enunt primul sau ultimul cuvant !!!!!!!!!!!!!

 

c) intrebarea structurată

-se da un enunt,un text suport, o problema de la care porrnesc mai multe cerinte

-toate cerintele sunt legate de aceasi problema,gradul de dificultate fiind gradual

-conditie!!!!! Sa nu depinde b) de rezolvarea lui a)

 

3. itemi subiectivi 

  1. Itemi de tip rezolvare de problema

-Se cere rezolvarea unei probleme cu mai multe cerine sau nu

Conditie !!! rezolvarea lui b) se face cu rezultatul de la a)

Sfat!!! A nu se folosi a) b) c) ci se va da o problema in care se cere direct un rezultat

Ex: se de piramida  ….se stie ca …….Care este volumul piramidei? Iar pentru rezolvarea acestei cerinte se vor parcurge mai multe etape ( aflarea unei laturi, arie laterala, abia apoi volumul). Daca as fi folosit variante ajutatoare : a) aflati latura x; b) cu latura aflata la punctul a) calculati aria…; c) stiind aria…., aflati volum piramidei.

OBS : a nu se confunda cu itemul intrebare structurata, unde rezolvarea subpunctelor  NU trebuie sa depinda una de alta , la rezolvare de problema TREBUIE sa depinda

 b) Itemi cu răspuns elaborat/ tip eseu(structurat sau nestructurat) 

 

Cum se trateaza complet un subiectde teorie  legat de evaluarea  initiala/ continua/ finala

 

  • Definitie evaluare
  • Clasificare (initiala/ continua/ finala )
  • Momentul in care se realizeaza una din ele
  • Scopul
  • 2 functii
  • Avantaje/dezavantaje
  • Metode de evaluare prin care se pot realiza (traditionale, alternative)
  • Instrumente de evaluare cu care se poate realiza (testul scris, testul oral, portofoliul etc.)

Evaluarea alternativa

Pasii realizarii unei evaluari alternativa

  • Definirea conceptului
  • Scop
  • Tema
  • Timpul
  • Obiective
  • Etape(si elemente de continut)
  •  Evaluarea (produsului)
  • Avantaje/dezavantaje

Eemplu:

Oservarea sistematica

Pentru evaluarea competentelor……..(cele din secventa data la examen) am ales metoda obs. sistematica.  Este o metoda de evaluare alternatica in care elevii sunt observati pe parcursul unei unitati, fara a fi instiintati, cu scopul de a fi evaluati(notati).

Tema: Unitatea pe care se urmaresc elevii(cea data la examen)

Timpul: 3-5 sapt (cat tine unitatea/capitolul)

Pentru a observa si nota elevii, se va intocmi o fisa de obs. a alevilor.

Elementele de continut din lista( obiectivele)- ce urmaresc sa notez la elevi. Ex:

-gardul de insusire al elementelor de teorie despre…..

-cunoasterea formulelor ……

-definirea concepteor de…..

-aplicarea formulelor……

-implicarea in activitatea din clasa

-realizarea temei

-furnizarea de raspunsuri inedite etc.

Etapele realizarii unei obs sist:

  • Stabilirea unitatii pe care se va desfasura si a timpului
  • Observarea propriu-zisa  si notarea
  • Evaluarea –stabilirea notei

Evaluarea : stabilirea notei finale se va face ca o medie aritmetica a punctajelor obtinute la fiecare element din fisa

Avantaj: -obs. se face fara ca elevii sa fie anuntati, astfel elevii sunt evaluati in modul lor natural, ne mai fiind supusi presiunii unei evaluari anuntate

Dejavantaj: mare consumatoare de timp/poate intervenii subiectivismul

 

Portofoliul

Este o metoda de evaluare alternativa, in care elevilor li sse solicita realizarea unei sume de materiale   pe o tema data, pe parcursul unei perioade determinate de timp, cu scopul de a fi evaluati si notati din mai multe aspecte.

Tema: ….

Timp:….

Elementele de continut. Ex:

-referate despre….

-glosar de termeni

-memorator cu formule

-eseuri

-colaj de magini etc.

 

Etapele:

-precizarea temei si a timpului

-periada de realizarea a materialelor

-evaluarea portofoliului

Evaluarea produsului se va face ca medie aritmetica a tuturor elementelor de continut obligatoriu, dar se va tine cont si de elementele de noutate, precum si de originalitate si creativitate

Avantaj: evalueaza elevul din mai multe persective

Dezavantaj: consumatoare de timp/ materialele pot fi realizate de alte persoane

 

 

 

 

  
Attachments
Explicatii metodica.docx 27.27 Kb . 6 Views