Data:___________ Numele:____________
Ciobanila de Vasile Voiculescu
- Citiţi cu atenţie următoarele fragmente:
-
- Samson era un câine ciobănesc ce trăia la o stână de oi. Acolo îi ajuta pe stăpânii lui,
ciobanii, să adune oile ce dădeau să se rătăcească de turmă.
Într-o toamnă, însă, Samson s-a îmbolnăvit aşa de rău încât nu a mai putut să îşi facă
datoria. Pentru că ciobanii nu aveau timp să se ocupe de sănătatea câinelui, l-au dat în grija unui sătean.
Îngrijit de noul stăpân, Samson s-a însănătoşit dar îi era tare dor de ciobani şi de turma lui.
Nesuportând lanţul cu care era legat, într-o noapte a fugit.
A ajuns într-un sat, în apropierea unei şcoli. Copiii i s-au părut ca nişte mieluşei.
- Tot mieii mei sunt, hotărî Samson, ştiind ce are de făcut de acum încolo.
Se aşeză pe labe, îşi rezemă botul pe ele şi se uita fix spre curtea şcolii să vadă ce se petrece
acolo....
_____________________________________________
-
- Rătăcit, dulăul de la stână a poposit chiar la poarta şcolii.
La început, copiii l-au alungat cu pietre, crezând că e turbat. Dar, el tot pe lângă şcoală a
rămas.
S-au împrietenit repede. Când se stârnea vreo încăierare, intra voiniceşte între copii şi îi
despărţea cu capul.
- Ce nume să-i punem, copii? întrebă domnul într-o zi.
- Ghiocel, domnule!
- Ba nu, Brânduşel, zise altul.
- Eu zic Ursei, sări o fetiţă.
- Nu-i bine! Să-i spunem Duman.
- Stai, mă, că ăsta nu-i bou!
- Bujor să-i zicem!
- Dar ce, e floare? El e voinic ca un leu. Să-i zicem Leu.
- Nu se poate, domnule, leul nu creşte la noi, zice unul mai învăţat.
- Eu zic să-l botezăm Ciobănilă, spune dascălul nostru. El vă păzeşte întocmai ca un cioban.
Şi Ciobănilă i-a rămas numele.
ðVocabular
dulău : câine mare şi lăţos se stârnea : începea
a poposit : s-a oprit dascălul : învăţătorul
stână : loc unde se adăpostesc oile să-l botezăm : să-l numim
_______________________________________________
- Alege varianta corectă:
- Cum este primit dulăul la şcoală? ● Ce desprindem din această lectură?
- cu dragoste; a) să iubim şi să îngrijim animalele;
- cu pietre; b) câinele este un prieten de nădejde al omului;
- cu interes; c) dragostea câinelui pentru stăpân e mare;
- Cum este primit dulăul la şcoală? ● Ce desprindem din această lectură?
- Cum îi vede câinele pe copii? ● Care crezi că este continuarea poveştii?
- ca pe nişte prieteni; ___________________________________________
- ca pe nişte miei care trebuie păziţi; ____________________________________________
- ca pe nişte stăpâni; ____________________________________________
____________________________________________
____________________________________________