AnnaE
#0

 

Ciobănilă de Vasile Voiculescu

 

       

         Samson, cainele ciobanesc dat de baci în grija unor gospodari, se înzdraveneşte dupa o boala grea şi pleaca în cautarea stapanului. Ajunge însa la o altfel de turma, cu baci, tarla şi cu miei cum nu mai vazuse pana atunci – o şcoala dintr-un sat.
       

         Învaţatorul şi copiii îl adopta sub numele de Ciobanila. Ajuns mandria şcolii, cainele îşi primea „mieii” în fiecare dimineaţa, îi pazea cu straşnicie şi facea fel de fel de ghiduşii, ca sa le fie pe plac.

       

        Numai un lucru nu-i placea lui Ciobanila: dumineca şi sarbatorile… Nu pricepea de ce în zilele astea mieii lui nu se întorc la ţarc. El ieşea în drum şi îi aştepta zadarnic… Unii copii îl zareau şi-l strigau de departe. El alerga şi încerca sa-i abata spre şcoala. Dar se ivea baciul, care-i mana acum în alta parte, într-o tarla unde el nu avea îngaduinţa sa patrunda şi de unde se auzeau rasunand cantece. Atunci, în zilele acelea uracioase, suna un clopot mare, cu vuiet adanc, nu mic şi piţigaiat, ca cel de la gatul berbecului de la stana…

     

        Clopotul asta chema pe mieluşeii lui şi pe baci acolo. Sunetele lui îl patrundeau ca un vant sonor, îi intrau în blana şi-l înfiorau tot… el se resemna şi se proptea afara, dincolo de clopotniţa, unde se punea cu botul pe labe… Dupa ce se sfarşea ce se petrecea înauntru (nu ştia ce: tuns de lana, mulsoare) se întorcea acasa numai cu învaţatorul, amandoi posaci: mieii lor se amestecau în gloata oamenilor, de unde nu-i mai putea scoate.
     

        - Lasa, Ciobanila, ca maine vin iar… îl mangaia dascalul.

       

        Dar cainele tanjea, se posomorase. Ca sa-i mai însenineze, îl lua în ziua Naşterii Domnului la biserica. Dupa ieşirea de la slujba a fost o tavaleala prin zapada de-a valma, cainele şi mieii rostogoliţi unii peste alţii într-o joaca nebuna, ca sta lumea şi se uita ca la comedie. Ciobanila îşi pierduse toata seriozitatea: facea nebunii mai rau ca un ţanc fara minte.

       

        Atunci învaţatorului îi veni în gand ceva. Stranse elevii şi le vorbi astfel:
      – Copii, lui Ciobanila i se uraşte fara voi şi va duce necontenit dorul. Eu zic sa treceţi zilnic pe la şcoala sa-l luaţi şi pe el.
      – Pai noi ne ducem cu colindul, domnule.
      – Cu atat mai bine: îl luaţi cu colindul, va însoţeşte cat mergeţi cu sorcova şi cu pluguşorul… Pretutindeni are sa va fie paza şi tovaraş.
 

       

         Copiii strigara ura, zvarlindu-şi caciulile în sus, spre marea bucurie a lui Ciobanila, care sari sa le adune de pe jos.
Astfel, cainele îşi lua loc şi umbla într-un card de uratori pe la ferestrele gospodarilor, cu înfruptare din covrigii, nucile şi colacii de capatat. L-a înveselit nespus clopoţelul de acioaie, în clinchetele caruia mieluşeii lui cutreierara tarlele. S-a ridicat şi a cerut sa-l miroasa. Avea iz bun, şi el l-a lins uşor. Aşijderi a mirosit nuieluşa împodobita a sorcovei: nu i-a placut, florile n-aveau miresme de munte. Izul lor aducea cu carţile purtate de copii la subţioara, cand soseau la şcoala şi el sarea sa-i miroasa.
           

 

1. Legați cuvintele cu același înțeles;

      dulău                      a alunga

      a poposi                 ceartă

      a izgoni                  păstor

     încăierare               câine

     cioban                    a se opri

 

2. Bifați variantele potrivite:

 

 Câinele a ajuns la poarta școlii pentru că:

 

mail

 

 s-a rătăcit;                

mail

 

 a fost alungat de stăpânul său;               

mail

 

 era un câine fără stăpân.

 

Câinele a fost primit la școală cu:

mail

 

 teamă                       

mail

 

dragoste                  

mail

 

ură                     

mail

 

 prietenie                        

mail

 

 neîncredere                

mail

 

curiozitate

 

Ciobănilă s-a atașat de copii fiindcă:

mail

 

 îi plăceau copiii;        

mail

 

 îi aminteau de mieii de la stână                

mail

 

 îi putea ajuta                 

mail

 

 școlarii îl îndrăgiseră                

mail

 

 îi era dor de stână         

mail

 

 nu avea unde să se ducă

 

Câinele lua parte la viața școlii deoarece:

mail

 

 îi despărțea pe copiii care se băteau                    

mail

 

 îi însoțea pe copii pretutindeni                   

mail

 

 stătea de pază la școală

 

I-au dat numele Ciobănilă pentru că:

mail

 

 avea grijă de copii așa cum ciobanul își îngrijea turma                

mail

 

avea aspectul unui dulău de la stână                    

mail

 

 semăna cu sarica unui cioban

 

Învățătura desprinsă e următoarea:

mail

 

 câinele este un animal deștept și credincios           

mail


 iubind și îngrijind anmalele, vom avea dragostea lor                  

mail

 

 câinele răspunde afecțiunii copiilor

 

Citește și află mai mult:     

 

       Povești despre dulăi care demască asasinii stapânilor lor sau îi pedepsesc crunt cu colții lor răzbunători au circulat din cele mai vechi timpuri. Pliniu cel Bătrân șu alți povestitori antici au transmis isprava câinelul său zis „al lui Pyrrhus”, mult citat în credința față de om.

     

      „Călătorind prin țară, regele Pyrrhus a văzut un câine lângă cadavrul stăpânului său. De trei zile, animalul sta de pază fără să se fi hrănit. Regele a poruncit ca ucisul să fie îngropat, apoi a luat câinele la palat. După câteva zile, regele a privit defilarea armatei. Câinele, aflat lângă tron, zărind între soldați ucigașii stăpânului său, a alergat la ei și, lătrând furios s-a repezit să-i muște, tot întorcând capul spre rege. Toți au intrat atunci la bănuială că aceia erau ucigașii. Ei au fost arestați și duși la judecată, unde au mărturisit crima și li s-a aplicat pedeapsa cuvenită”

 

3. Înlocuiți cuvintele scrise diferit cu altele potrivite din lecție:

   

       Ciobănilă era un câine credincios. La început, copiii l-au izgonit cu pietre, crezând că este bolnav. Când începea o bătaie, câinele intra vitejește în mijlocul lor, despărțindu-i.

 

      L-au numit Ciobănilă, pentru că învățătorul a considerat că îi păzește asemenea unui păstor.

 

4. Alcătuiți cuvinte după model, apoi formați propoziții cu acestea:

           pachet, podoabă, pătură, pădure.

 

Model : prieten - împrietenit

             Ne-am împrietenit cu el.

....................................................... ....                              ...............................................

....................................................... ....                              ...............................................

....................................................... ...                                ...............................................

....................................................... ..                                 ................................................

 

5. Scrieți cuvântul de la care s-au format termenii următori și apoi alcătuiți propoziții cu ei:

     

bărbătește, românește,moldovenește,tinerește,vitejește.

....................................................... ..                                 ...................................................... .........

....................................................... ..                                 ...................................................... .........

....................................................... .                                  ....................................................... ........

.......................................................                                    ...................................................... .........

.......................................................                                    ...................................................... .........

 

6. Modificați după model, apoi alcătuiți propoziții cu termenii găsiți:

   

         stradă, roată, sfoară, poartă.

Model:    floare - flori - florii

Marcela are o floare.

Mihai are trei flori.

Petalele florii sunt roșii.