AnnaE
#0

CASA DE LA JUMĂTATEA DRUMULUI.

          Pe povârnişul unei pitoreşti coline din Italia, la jumătatea drumului dintre Veneţia şi Verona, se afla un mic han. Într-o noapte, poposi acolo un drumeţ.

          — Încotro mergi? il întreabă hangiul.

          — Sunt din Veneţia şi ma duc sa ma stabilesc la Verona, răspunse drumeţul. Ia spune-mi, continua el, cum sunt oamenii din Verona?

          — Cum erau oamenii din Veneţia? întreabă hangiul.

          — Sunt nişte oameni înfiorători! exclama drumeţul. Sunt indiferenţi, reci şi distanţi. Nu ridica niciodată un deget ca să-i ajute pe ceilalţi. De aceea am plecat.

          — Hm, făcu hangiul, atunci n-o să-ţi placa la Verona… Oamenii de acolo sunt exact la fel!

          Dezamăgit de spusele hangiului, drumeţul se retrase în odaia lui.

          Mai târziu, în aceeaşi noapte, sosi inca un drumeţ.

          — Încotro mergi? il întrebă hangiul.

          — Sunt din Verona şi ma duc sa ma stabilesc la Veneţia, răspunse cel de-al doilea drumeţ. Ia spune-mi, continua el, cum sunt oamenii din Veneţia?

          — Da’ oamenii din Verona cum erau? întrebă hangiul.

          — Sunt oameni minunaţi! exclama drumeţul. Sunt atenţi, calzi, prietenoşi şi săritori la nevoie. Mi-a părut rau să-i părăsesc.

          — Atunci o să-ţi placa la Verona, spuse hangiul. Oamenii sunt exact la fel!

          Morala.

          Ceilalţi reacţionează fata de tine în acelaşi fel cum ii tratezi tu pe ei.

 Part 1 CELE TREI ELEMENTE ESENŢIALE ALE NATURII UMANE

 Chapter 1 De ce e important sa te simţi important.

          Cea mai stringenta nevoie a fiinţei umane este sa se simtă importanta, sa fie recunoscuta şi apreciata.

          Thomas Dewey.

          S-a constatat ca dorinţa omului de a se simţi important este mai stringenta decât alte necesităţi fiziologice, cum este foamea, pentru ca după ce a mâncat, foamea i-a dispărut. Necesitatea de a se simţit important este mai stringenta şi decât nevoia de dragoste, pentru ca atunci când dragostea este obţinută, nevoia este satisfăcută. Este, de asemenea, mai stringenta decât sentimentul siguranţei, pentru ca atunci când omul se simte în siguranţă, siguranţă nu mai e pentru el o problema.

          Dorinţa de a te simţi important este cel mai puternic imbold constant al omului şi una dintre caracteristicile care ne deosebesc de animale. Ea ii face pe oameni sa dorească sa îmbrace haine de firma, sa conducă maşini scumpe, să-şi scrie profesia pe plăcuţa de pe usa sau sa se laude cu copiii lor. Este principalul motiv pentru care copiii intra în bandele de cartier. Unii oameni ajung chiar hoţi sau criminali pentru a deveni celebri.

          Studiile asupra căsătoriei au arătat ca principalul motiv pentru care femeile pun capăt unor legături îndelungate nu il constitue jignirile, cruzimea sau dominaţia, ci lipsa de apreciere. Dorinţa de a fi recunoscut, de a te simţi important şi apreciat este atotputernica. şi cu cat il faceţi pe cineva sa se simtă mai important, cu atât mai pozitiv va reacţiona fata de voi.

         

 Chapter 2 Oamenii sunt interesaţi în primul rand de propria persoana.

          Ceilalţi sunt mult mai interesaţi de propria persoana decât de tine, deci tinta ta principala când vorbeşti cu ei este sa vorbeşti despre ei.

          Trebuie sa vorbeşti despre:

          Sentimentele lor.

          Familia lor.

          Prietenii lor.

          Statutul lor.

          Nevoile lor.

          Opiniile lor.

          Bunurile lor.

          Si niciodată despre tine sau despre ceea ce te priveşte pe tine, decât daca te întreabă.

          Cu alte cuvinte, în esenţă, pe oameni ii interesează doar persoana lor şi «ce pot obţine în propriul interes». Pentru a avea relaţii bune cu oamenii, trebuie să-i abordaţi ţinând seama de aceasta piatra de temelie a relaţiilor umane. şi daca ceilalţi nu va întreabă nimic despre voi şi ceea ce va priveşte pe voi înseamnă ca pur şi simplu nu-i interesează, aşa ca nu aduceţi vorba despre asta.

          Unii oameni sunt mâhniţi de acest principiu fundamental al naturii umane şi ii considera pe ceilalţi egoişti şi înfumuraţi, pentru ca este la moda sa crezi ca trebuie sa dărui fara a aştepta sa ti se întoarcă gestul. Majoritatea oamenilor care dăruiesc total dezinteresaţi înţeleg regula fundamentala conform căreia «ceea ce dăruieşti vei primi înapoi într-un fel, alta data, cu vârf şi îndesat». Adevărul este ca toate gesturile noastre sunt motivate de propriul interes şi de sentimentul de generozitate pe care l-ai avut când ai dăruit ceva. Bilanţul final arata ca ai primit răsplata, chiar daca gestul tau a fost anonim. Maica Tereza şi-a dedicat întreaga viaţa celorlalţi şi astfel s-a simţit împlinită, făcându-L fericit pe Dumnezeu. şi toate aceste gesturi sunt pozitive, nu negative.

          Oamenii care aşteaptă de la alţii sa se comporte altfel decât mânaţi în primul rand de propriul interes sunt permanent dezamăgiţi şi se simt «trădaţi» de aceştia.

          Nu trebuie sa te simţi stingherit din cauza asta sau sa te scuzi: pur şi simplu asta-i viaţa. Când facem ceva pentru noi înşine, o facem dintr-un instinct de supravieţuire adânc înrădăcinat în creierele noastre şi care este de când lumea o caracteristica a oamenilor. Este baza instinctului de conservare. Daca înţelegem ca toţi punem pe primul loc intereseul propriu, vom deţine una dintre cheile unor relaţii bune cu ceilalţi.

          Încercaţi să-i faceţi pe oameni sa se simtă importanţi recunoscându-le calităţile şi apreciindu-i în fiecare zi timp de treizeci de zile, şi acest exerciţiu va deveni un obicei care vi se va părea firesc pentru totdeauna.

 Chapter 3 Legea naturala a reciprocităţii.

          Avem un irezistibil instinct subconştient de a înapoia, celui care da, ceva de valoare egala cu ceea ce am primit. Daca unei persoane ii place ce i-ai dat, va dori să-ţi dea sau sa facă în schimb ceva ce îţi va face placere. De exemplu, daca o persoana primeşte o ilustrata de la cineva căruia nu i-a trimis una, ea simte nevoia repede să-i întoarcă gestul.

          Când faci cuiva un serviciu, persoana respectiva va pândi un prilej de a-ţi raspunde la fel. Daca faci cuiva un compliment, acea persoana nu numai ca te va plăcea, dar va încerca sa ţi-l întoarcă. Dar daca pari retras şi distant, oamenii te vor considera neprietenos şi se vor comporta şi ei neprietenos. Daca refuzi pe cineva, poţi fi considerat grosolan sau nepăsător şi ti se va raspunde la fel. Daca jigneşti, oamenii vor simţi nevoia sa te jignească şi ei. Dar daca vei avea o atitudine pozitiva, la un moment dat vei fi tratat cu aceeaşi atitudine pozitiva. Daca vei avea o atitudine negativa, vei fi tratat cu o atitudine şi mai negativa. Aceasta este o lege a naturii care nu da greş niciodată.

          Ca sa fii popular, trebuie să-I faci întotdeauna pe oameni sa se simtă cumva mai importanţi decât tine. Daca te comporţi ca şi cum tu eşti mai bun, oamenii se vor simţi inferiori sau vor fi invidioşi. Aceasta atitudine este contraproductiva pentru construirea unor relaţii pozitive.

          De exemplu, ori de cate ori la un restaurant ti se serveşte o masa buna sau în magazin un vânzător te întreabă ce mai faci ori debarasoarea de la aeroport îţi ia farfuriile murdare din fata, zâmbeşte şi nu uita sa le mulţumeşti pentru gestul lor.

Attachments