Conversaţia euristică trezeşte mai mult interesul elevilor, datorită stimulării gândirii acestora. Elevul, aflat într-un dialog deschis cu profesorul, poate formula întrebări, poate răspunde la întrebări, îşi lămureşte neclarităţile în timp.
Metoda conversatiei euristice consta in dialogul dintre profesor si elevi, in care profesorul este un partener care nu doar intreaba, dar si raspunde intrebarilor elevilor.
Avantajele conversatiei (intrebarilor) ca metoda de predare:
- expune logica disciplinei si asigura transmiterea ei, incurajand intelegerea si nu memorarea mecanica;
- asigura ca invatarea se bazeaza pe invatarea anterioara intr-o maniera constructivista;
- produce invatare transferabila;
- ofera feed-back imediat daca invatarea s-a produs, atat profesorului cat si elevului;
- este o activitate dinamica si interesanta pentru elevi;
- ofera elevilor ocazia sa exerseze folosirea ideilor si vocabularului predat si dobandit recent;
- descopera ideile si presupunerile gresite, favorizand dezvatul;
- este motivanda, dand elevilor sansa de a-si demonstra succesul in invatare;
- ofera sansa profesorului de a diagnostica problema vreunui elev;
- poate fi folosita pentru a disciplina un elev;
- permite profesorului sa evalueze invatarea;
- incurajeaza dezvoltarea capacitatilor de gandire de rang inalt.
Dezavantajele conversatiei:
- este o metoda consumatoare de timp;
- face dificila implicarea tuturor elevilor dintr-un grup;
- nu reprezinta o tehnica simpla.