AnnaE
#0

Elaborați un eseu de o pagină despre situația de învățare

 

                                                                     Situația de învățare - Pedagogie

 

                Din perspectiva mea, conceptul situație de învățare este o altă formă frumoasă de a spune context favorabil învățării. De obicei, contextul instructiv-educativ se creează în spațiul clasei sau în incinta școlii, în funcție de natura și de amploarea activității. Conform practicii, există cazuri în care acesta se creează și în afara mediului educațional convețional. Însă indiferent de spațiul ales, finalitățile sunt mereu aceleași, stabilite și urmărite în deplină consonanță cu principiile educației. Tot astfel, independent de spațiul ales, succesul activității depinde întotdeauna de câțiva factori statornici; exemple: capital uman, recuzită, resurse imateriale (spirit de echipă, de inițiativă și de animație, timp, creativitate, originalitate).

 

               În principiu, o situație de învățare trebuie să aibă niște caracteristici pentru a corespunde rigorilor educației (non)formale. În acceptiunea personală, aceste caracteristici sunt privite dinspre anumite laturi care, după caz, pot fi de natură: (in)formativă, instructivă, (re)creativă, (auto)evaluativă, (auto)corectivă,evolutivă pe termen lung, previzibilă. Tot în acceptiunea proprie, standardele la care se ridică sai nu trăsăturile situației de învățare sunt date de : factori externi (cadru legal în materie în vigoare, documentația aferentă aprobată / avizată, spațiu adecvat și corespunzător amenajat / dotat, climat propice, parteneri educaționali) și de factori interni (nivelul de educație, deschiderea resurselor umane implicate, calitatea conținuturilor, calitatea actelor de comunicare și a moderării activității, gradul lor de atractivitate, ambientul creat, elementele de joc folosite, frecvența cu care sunt ele utilizate).

 

             Din conceptul în cauză derivă alte două, relativ noi: oportunitate de învățare și experiență de învățare. Pentru a vedea corespondența intuitivă, să ne gândim numai la continuitatea situației de învățare, ale cărei efecte se văd în plan concret și în timp real. Triunghiul format din conceptele interdependente este expresia educației moderne, reflectată prin prisma cuvintelor ce și cum, la rândul lor, extrase din esența competențelor secolulșui XXI. Deloc întâmplător, interogația vehiculată în literatura de specialitate Ce și cum pot face cu ceea ce știu? oglindește triunghiul constituit din elementele amintite: situație, oportunitate, experiență.

 

             Plastic vorbind, conceptele temei de față, unite prin linii conductoare, formează un cerc închis – un cerc al învățării și al formării continue. În timp, mai multe asemenea cercuri, sedimentate și vertical așezate, creează imaginea unei spirale, o spirală a educației pe toată durata vieții. Imaginea astfel relevată vine să o completeze pe cea știută deja – a cercurilor concentrice, în care se află esența fiecărui act din procesul instructiv-educativ.

 

            Spre final, menționăm aspectele prin care aceasta influențează procesul de învățământ. Aspectele constau în: trăsăturile raportului situație - oportunitate - experiență; modul de interpretare a impactului acestui raport; rezultatele obținute prin punerea lui în circuit, în orice act educațional desfășurat; racordarea lui la principiile predării integrate; factorii extrinseci (resursele de toate tipurile, profesionalismul cadrului didactic ș.a.m.d); factorii intrinseci (potențial și motivația participanților - elevi și profeso - receptivitatea lor la nou); modul de valorificare a rezultatelor prin interpretarea lui; exemplele de bune practici reținute în urma valorizării celor trei concepte.

 

           Credem că efectele unui proces de învățământ influențat pozitiv de buna functionare a triadei conceptuale se resimt peste vreme la nivelurile micro și macro. La nivel micro, în cazul copilului, ghidat subtil spre succes - școlar și profesional. La nivel macro, în cazul sistemului de educație, unul mai dătător de oameni stăpâni pe sine, mulțumită competențelor - cheie dobândite.

           În concluzie, profesorul este un generator de oportunități, transformate în situații de învățare, și că elevul etse un explorator al acestora, dată fiind instruirea primită în sensul așteptat. Micul explorator este zilnic un câștigător de experineță, date fiind obiectiverle promovate de pedagogia modernă: a învăța să înveți și a ști ce și cum să faci cu ceea ce ai învățat.

 

 

 

Descărcați atasamentul in format word de mai jos