Adverbul şi locuţiunea adverbială
I. Selectaţi adverbele şi precizaţi felul şi funcţia lor sintactică:
Când pleci la mare?
Spune-mi unde vrei să ne întâlnim.
Oricând vorbea, era ascultat cu atenţie.
Ne vom revedea cândva.
S-a comportat cum mă aşteptam.
Oricum ar fi fost rezultatul, nu mă supăram.
II. Completaţi cu părţile de vorbire care lipsesc, astfel încât să obţineţi locuţiuni adverbiale:
_________ binelea _________ gata
în ___________ capului din când ________
__________ - grăpiş ici - _______
_______ dreptul nas în ______
_____ totul aşa şi _______
______ una ______ două _________ rost
____ neaşteptate ________________ cailor
____ şi noapte ___________ cu încetul
în _________ vecilor
III. Scrieţi adverbul corespunzător următoarelor locuţiuni adverbiale:
de obicei în grabă
de ajuns zi şi noapte
din nou din când în când
peste tot pe nepusă masă
de când lumea şi pământul
IV. Identificaţi adverbele şi locuţiunile adverbiale predicative şi precizaţi funcţia lor sintactică:
Negreşit că vin la meci.
Pesemne că ştie tot.
Posibil să plece din oraş.
Sigur că voi veni.
Imposibil să nu ştii.
Cu siguranţă că te cunosc.
Fără doar şi poate că voi reuşi.
De bună seamă că nu te mint.
Fără îndoială că particip.
V. Precizaţi funcţia sintactică a adverbelor şi a locuţiunilor adverbiale:
Aşa-i lumea.
Maşina de acolo e nouă.
Ne-am cunoscut odinioară.
De afară se aud strigăte.
Ideea i-a venit deodată.
Pune ici şi colo câte o floare.
Învăţatul pe de rost nu este eficient.
Privesc cu drag câmpul înflorit.
Cu siguranţă că vom fi aşteptaţi.
Bineînţeles că ne vom revedea.
S-a trezit cu noaptea în cap.
S-a îmbrăcat în grabă.
VI. Precizaţi valoarea morfologică a cuvintelor subliniate:
Tot nu înţelegi?
A stricat tot.
Aleargă iute.
A gustat un ardei iute.
Şi tu poţi greşi.
A udat iarba şi florile.
Şi-a amintit poezia.
Citeşte aşa repede.
Aşa copil n-am văzut.