AnnaE
#0

 

 

Adverbul- exerciții de aprofundare

 

Citește cu atenție textul următor pentru a răspunde corect cerințelor date:

 

O doină plânge sus pe culme,

Din fluier unde limpezi cad,

Și legănate lin s-afundă

În pacea codrilor de brad...

 

Cântare, meșteră cântare,

Te stingi acum încet-încet,

Și-adormi pierdută-n tremurarea

Oftării blânde din brădet...

 

Mi-ai strecurat un strop în suflet

Din taina vremii de demult,

Și plânsul veacurilor duse

Mă înfioară când te-ascult...

 

 

Cum te-ai topit acum în noapte,

Eu stau cu inima la sfat:

În care brad, de care creangă

Plânsoarea ta s-a aninat?...

 

Și cât vei mai trăi acolo,

Tu, soră pururea cu noi,

Când va fi mort de mult ciobanul,

Și moartă turma lui de oi? (...)

(Octavian Goga- Doina)

 

  1. Transcrie, din primul vers al poeziei, un adverb și precizează felul acestuia.
  2. Cuvântul ”unde” din al doilea vers al poeziei este:

 

 

 

  1. Adverb de loc;
  2. Substantiv comun.

 

 

  1. Precizează valoarea morfologică a cuvântului subliniat din structura ”Și legănate lin s-afundă” și

construiește un enunț în care să aibă o altă valoare morfologică.

  1. Transcrie adverbele din a treia strofă și precizează felul lor.
  2. Construiește enunțuri cu următoarele ortograme:

 

 

  1. De mult
  2. Demult
  3. Mai
  4. M-ai
  5. Altădată
  6. Altă dată
  7. Deloc
  8. De loc
  9. Bineînțeles
  10. Bine înțeles
  11. O dată
  12. Odată
  13. Cândva
  14. Când va

 

 

  1. Grupează pe coloane următoarele adverbe: agale, niciodată, bine, când, așa, departe, aici, jos, mâine, alene, astfel, întotdeauna, nicicând, nicăieri, dincolo.

 

 

 

De loc

De mod

De timp

 

 

 

 

 

 

 

7.Cu ajutorul sufixelor, formează adverbe de la următoarele cuvinte:

 

Voinic

A târî

Tânăr

Cruce

Francez

 

 

  1. Precizează valoarea morfologică a cuvintelor subliniate:

 

 

Iarna îi place să patineze.

M-a privit lung.

Avea un chip frumos.

Iarna este geroasă.

Glasul ei blând m-a emoționat.

Vorbește frumos despre prietena sa.

A parcurs un drum lung.

I-a vorbit blând.

 

 

  1. Citește cu atenție afirmațiile următoare, notându-le cu A (adevărat) sau F (fals):

 

  1. Adverbul din structura ”Din taina vremii de demult” determină un substantiv.
  2. Cuvântul ”acum” este adverb de mod.
  3. Adverbul ”acolo” îndeplinește funcția sinatactică de complement circumstanțial de loc.
  4. Cuvântul ”frumos” poate fi substantiv, adjectiv și adverb.
  5. Adverbul este parte de vorbire flexibilă.

 

  1. Alege forma corectă:

 

  1. Au participat destul/ destui de mulți la concurs.
  2. În place să cumpere cadouri pentru nou-născuți/ noi-născuți.
  3. Și-a făcut planuri ușoare/ ușor de realizat.
  4. Maria învață cel/ cea mai bine.
  5. Obișnuiește să lase ferestrele largi/ larg deschise.

 

 

AnnaE
#1

                                      Adverbul şi locuţiunea adverbială

 

I. Selectaţi adverbele şi precizaţi felul şi funcţia lor sintactică:

 

Când pleci la mare?

Spune-mi unde vrei să ne întâlnim.

Oricând vorbea, era ascultat cu atenţie.

Ne vom revedea cândva.

S-a comportat cum mă aşteptam.

Oricum ar fi fost rezultatul, nu mă supăram.

 

II. Completaţi cu părţile de vorbire care lipsesc, astfel încât să obţineţi locuţiuni adverbiale:

 

_________ binelea                               _________ gata

în ___________ capului                      din când ________

__________ - grăpiş                           ici - _______

_______ dreptul                                  nas în ______

_____ totul                                          aşa şi _______

______ una ______ două                   _________ rost

____ neaşteptate                                 ________________ cailor

____ şi noapte                                     ___________ cu încetul

în _________ vecilor

 

III. Scrieţi adverbul corespunzător următoarelor locuţiuni adverbiale:

 

de obicei                                              în grabă

de ajuns                                               zi şi noapte

din nou                                                din când în când

peste tot                                              pe nepusă masă

de când lumea şi pământul

 

IV. Identificaţi adverbele şi locuţiunile adverbiale predicative şi precizaţi funcţia lor sintactică:

 

Negreşit că vin la meci.

Pesemne că ştie tot.

Posibil să plece din oraş.

Sigur că voi veni.

     Imposibil să nu ştii.

     Cu siguranţă că te cunosc.

     Fără doar şi poate că voi reuşi.

     De bună seamă că nu te mint.

     Fără  îndoială că particip.

 

     V. Precizaţi funcţia sintactică a adverbelor şi a locuţiunilor adverbiale:

     Aşa-i lumea.

     Maşina de acolo e nouă.

     Ne-am cunoscut odinioară.

     De afară se aud strigăte.

     Ideea i-a venit deodată.

     Pune ici şi colo câte o floare.

     Învăţatul pe de rost nu este eficient.

     Privesc cu drag câmpul înflorit.

     Cu siguranţă că vom fi aşteptaţi.

     Bineînţeles că ne vom revedea.

     S-a trezit cu noaptea în cap.

     S-a îmbrăcat în grabă.

 

     VI. Precizaţi valoarea morfologică a cuvintelor subliniate:

     Tot nu înţelegi?

     A stricat tot.

     Aleargă iute.

     A gustat un ardei iute.

     Şi tu poţi greşi.

     A udat iarba şi florile.

     Şi-a amintit poezia.

     Citeşte aşa repede.

     Aşa copil n-am văzut.