Viewing Single Post
AnnaE
#1

                                      Adverbul şi locuţiunea adverbială

 

I. Selectaţi adverbele şi precizaţi felul şi funcţia lor sintactică:

 

Când pleci la mare?

Spune-mi unde vrei să ne întâlnim.

Oricând vorbea, era ascultat cu atenţie.

Ne vom revedea cândva.

S-a comportat cum mă aşteptam.

Oricum ar fi fost rezultatul, nu mă supăram.

 

II. Completaţi cu părţile de vorbire care lipsesc, astfel încât să obţineţi locuţiuni adverbiale:

 

_________ binelea                               _________ gata

în ___________ capului                      din când ________

__________ - grăpiş                           ici - _______

_______ dreptul                                  nas în ______

_____ totul                                          aşa şi _______

______ una ______ două                   _________ rost

____ neaşteptate                                 ________________ cailor

____ şi noapte                                     ___________ cu încetul

în _________ vecilor

 

III. Scrieţi adverbul corespunzător următoarelor locuţiuni adverbiale:

 

de obicei                                              în grabă

de ajuns                                               zi şi noapte

din nou                                                din când în când

peste tot                                              pe nepusă masă

de când lumea şi pământul

 

IV. Identificaţi adverbele şi locuţiunile adverbiale predicative şi precizaţi funcţia lor sintactică:

 

Negreşit că vin la meci.

Pesemne că ştie tot.

Posibil să plece din oraş.

Sigur că voi veni.

     Imposibil să nu ştii.

     Cu siguranţă că te cunosc.

     Fără doar şi poate că voi reuşi.

     De bună seamă că nu te mint.

     Fără  îndoială că particip.

 

     V. Precizaţi funcţia sintactică a adverbelor şi a locuţiunilor adverbiale:

     Aşa-i lumea.

     Maşina de acolo e nouă.

     Ne-am cunoscut odinioară.

     De afară se aud strigăte.

     Ideea i-a venit deodată.

     Pune ici şi colo câte o floare.

     Învăţatul pe de rost nu este eficient.

     Privesc cu drag câmpul înflorit.

     Cu siguranţă că vom fi aşteptaţi.

     Bineînţeles că ne vom revedea.

     S-a trezit cu noaptea în cap.

     S-a îmbrăcat în grabă.

 

     VI. Precizaţi valoarea morfologică a cuvintelor subliniate:

     Tot nu înţelegi?

     A stricat tot.

     Aleargă iute.

     A gustat un ardei iute.

     Şi tu poţi greşi.

     A udat iarba şi florile.

     Şi-a amintit poezia.

     Citeşte aşa repede.

     Aşa copil n-am văzut.