APLICAȚII - FONETICĂ - FIȘA II - EXERCIȚII
1. Se dă textul:
„În vremea veche trăia un împărat întunecat și gânditor ca miazănoaptea și avea o împărăteasa tânără și zâmbitoare ca miezul luminos al zilei” (Mihai Eminescu)
a) Scrie din textul dat cuvintele care conțin diftongi.
....................................................... ..............................................
....................................................... ..............................................
b) Desparte în silabe cuvintele următoare și precizează regula folosită:
vremea ...............................................
împărat ...............................................
miazănoaptea ........................................
tânără ................................................
c) Scrie numărul de litere și de sunete din cuvintele:
- veche .................................................
- cenușă .................................................
- ghiozdan ................................................
- ciorap .................................................
2. Scrie exemple de cuvinte în care grupurile „io” și „au” să fie pe rând diftongi și hiat.
....................................................... .............
....................................................... .............
3. Alcătuiește câte o propoziție cu fiecare cuvânt de as, respectând sensul fuecăruia, dat de accentul specificat: veselă - veselă; război - război.
4. Alcătuiește enunțuri în care să folosești cuvinte ce conțin triftongi.
....................................................... ...........................
....................................................... ............................
....................................................... ............................
5. Desparte în silabe următoarele cuvinte și pune semnul „ / ” pe silaba accentuate:
dușman - ................................................
sever - ................................................
prevedere - ...............................................
ianuarie - .................................................
fenomen - ................................................
ciment - .................................................