Viewing Single Post
AnnaE
#14

Modele argumentari

Argumentare – text aparținand genului dramatic 

  • Genul dramatic cuprinde totalitatea creatiilor dramatice. Acesta este unul dintre cele trei genuri literare importante (alaturi de liric si epic) in care se realizeaza obiectivarea eului creator, prin intermediul personajelor, fiind prezente totodata actiunea si dialogul.
  • Fragmentul citat face parte operei literare ......... , de .......... si apartine genului dramatic, deoarece aceasta este scrisa pentru a fi jucata pe scena, modul de expunere este dialogul, iar structura operei dramatice se compune din acte, scene, tablouri.
  • Precizarea „actul......”, „scena........” arata organizarea textului pe acte, diviziunile principale in desfasurarea actiunii si scene, subdiviziuni ce marcheaza intrarea sau iesirea unui personaj. Modul de expunere este dialogul, la inceputul fiecarei replici este pus numele personajului care o rosteste si, ca semn de punctuatie, doua puncte.
  • Personajele care apar in actul al..........., scena............sunt....…………..., care.....…..... .
  • Dintre personajele prezente in fragment, se remarca, prin atitudine, limbaj si reactii.......... . El/ea este prezentat(a) prin indicatiile scenice facute cu autor si transformate in adevarate fise de caracterizare directa:............ . Astfel, i se precizeaza cea mai importanta trasatura de caracter, .......................
  • Personajul este caracterizat insa si indirect, prin atitudinea............fata de.......................caruia/careia................. .
  • In concluzie, acest text apartine genului dramatic, deoarece prezinta caracteristicile specifice: organizarea in acte si scene, aparitia personajelor, dialogul, ca mod de expunere, si indicatiile scenice.

Argumentare – text apartinand genului epic/unei opere epice.

  • Fragmentul citat face parte din opera literara......,de......... si apartine genului epic, deoarece autorul isi transmite indirect gandurile si sentimentele, prin intermediul actiunii si al personajelor; de asemenea, sunt prezente modurile de expunere si conflictele.
  • Actiunea este simpla, cuprinzand in acest fragment..............(momentul/momentele subiectului prezent(e) in fragment). Astfel, aflam ca…………………………………..............
  • Din punct de vedere spatial, cititorul poate intui imaginea unui decor rural/urban etc, ce are in prim-plan ca reper.............. Temporal, exista cateva detalii specifice:.........../nu exista.
  • Personajul / personajele prezente in fragmentul in discutie sunt:..........
  • ..........este personajul principal/secundar, fiind caracterizat in mod direct (de catre narator / de catre alte personaje / prin autocaracterizare) / indirect (prin fapte / comportament / limbaj / vestimentatie / relatii cu alte personaje).Exemple...........
  • In prezentarea epica, modurile de expunere folosite sunt: naratiunea / descrierea /dialogul / monologul. Naratiunea are rolul de a prezenta evenimentele in ordinea cronologica a desfasurarii lor, prin inlantuire /alternativ (prin trecerea de la o secventa narativa la alta) / prin insertie. Dialogul da dinamism actiunii si constituie un mijloc de caracterizare indirecta. Descrierea infatiseaza peisaje sau contureaza portrete, iar monologul prezinta trairile interioare ale personajelor.
  • Relatarea este obiectiva / subiectiva, cu marci auctoriale specifice, de persoana I / a III-a singular / plural.
  • Toate acestea sunt caracteristicile unui discurs narativ obiectiv / subiectiv, fragmentul citat valorificand atributele specifice genului epic.

Argumentare – text apartinand unei opere descriptive

  • Fragmentul citat face parte din opera literara..........,scrisa de........... si este un text descriptiv, deoarece are ca mod de expunere descrierea, infatiseaza un aspect din natura / un portret, valorifica imagini artistice si figuri de stil si realizeaza observatii cu privire la ipostazele prezentate.
  • Textul valorifica modul de expunere descriptiv, intrucat alterneaza o suita de imagini vizuale / auditive / olfactive etc, centrate pe verbe statice / dinamice, alternativ si pe grupuri nominale (substantive, adjective):...................................................... ....................................
  • De asemenea, este infatisat un aspect particular specific al...................., fragmentul devenind un tablou al anotimpului...................si al ....................
  • Sunt valorificate figuri de stil, pentru ca prezentarea sa fie cat mai sugestiva pentru cititor: epitete(...........................) / personificari (.........................) / metafore (............................), comparatii (............................) / enumeratii (..................) / inversiuni (.....................) etc.
  • Epitetul / metafora / comparatia etc......…....este foarte sugestiv(a), redand imaginea.…………....
  • Se realizeaza observatii, reflectii, trairi cu privire la ipostazele prezentate, detaliile contribuind la veridicitatea imaginilor surprinse:................................
  • Toate aceste elemente sunt argumentele necesare pentru a considera ca fragmentul citat din opera literara.............................,de............... .....este o descriere.                                 
 

Caracterizare -  personaj literar

  •             ............…...este personajul principal al acestui fragment. El este permanent prezent in expunerea autorului, naratiunea avand ca pretext............. .
  •             Portretul fizic al personajului este/nu este foarte bine conturat. Astfel, prin caracterizare directa facuta de narator/alte personaje/de catre el insusi, aflam ca.................. .
  •             Portretul moral reuneste caracteristici variate prezentate direct/deduse indirect din succesiunea faptelor. Astfel, personajul este caracterizat direct de catre narator/de catre alte personaje/de catre el insusi ca fiind..................... .
  •             Prin caracterizare indirecta, aflam ca.................da dovada de....................., deoarece................. (vezi comportament, atitudine, limbaj, relatia cu alte personaje etc.).
  •             Asadar,.................. este un personaj reprezentativ pentru creatia lui....................., care doreste sa transmita si cititorului o stare de admiratie, simpatie, fata de tipul de personaj creat.

 

 

Morometii

Ion

Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi

Enigma Otiliei

Moara cu noroc

Autor

Marin Preda

Liviu Rebreanu

Camil Petrescu

George Calinescu

Ioan Slavici

Anul publicarii

1955, 1967

1920

1930

1938

1881

Incadrare in context

Roman realist, postbelic

Roman realist, obiectiv, interbelic

Roman modern, subiectiv, de analiza psihologica, interbelic

Roman realist, de observatie sociala (balzacian), interbelic

Nuvela realista, de factura psihologica

Caracteristici

-inregistreaza transformarile vietii rurale, ale mentalitatilor, ale institutiilor, de-a lungul unui sfert de secol

-se impune o noua tipologie a personajelor

-prin tema familiei, romanul dezvolta o viziune noua despre lume

-face apel la observatia psihologica

-reprezentarea veridica a realitatii

-absenta idealizarii personajelor

-obiectivitatea observatiei

-omul este prezentat ca un produs social-istoric al mediului in care traieste si cu care este in interdependenta

-realitatea ofera fresca societatii transilvanene de la sf. sec. XIX

-unicitatea perspectivei narative

-timpul prezent si subiectiv

-fluxul constiintei

-naratiunea la pers. I

-memoria afectiva

-tehnica jurnalului

-autenticitatea

-substantialitatea

-veridicitate

-atenta observatie a socialului

-utilizarea detaliilor

-naratiunea la pers. III

-existenta naratorului omniscient

-observarea umanitatii sub latura morala

-prezentarea frescei Bucurestiului inainte de I RM

-motivul mostenirii

-analiza conflictului interior al lui Ghita

-urmarirea procesului instrainarii acestuia de familie

-urmarirea procesului de degradare morala produsa de ispita banilor

-tematica

-modalitati de caracterizare a personajelor

Perspectiva narativa

Narator obiectiv, naratiune la pers. III

Perspectiva narativa de tip auctorial, naratiune la pers. III, narator omniprezent, omniscient, neimplicat

Narator implicat, subiectiv, naratiune la pers. I

Naratiune la pers. III, narator obiectiv, detasat, omniscient, omniprezent

Naratiunea la pers. III, narator omniscient, omniprezent, neimplicat

Viziunea despre lume

Romanul reconstituie imaginea satului romanesc intr-o perioada de criza, inainte si dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial prin:

-tematica

-conflict

-particularitati de compozitie

-perspectiva personajului Ilie Moromete asupra vietii si a intamplarilor

Conceptia scriitorului despre literatura si despre menirea ei.

Literatura este “creatie de oameni si de viata” si cere ca romanul sa se indrepte spre un “realism al esentelor”.

Actul de creatie este un act de cunoastere si nu de inventie, iar scriitorul descrie realitatea propriei constiinte:

“ Sa nu descriu decat ceea ce vad, ceea ce aud, ceea ce inregsitreaza simturile mele, ceea ce gandesc eu…Aceasta e singura realitate pe care o pot povesti.”

Autorul evidentiaza viata burgheziei bucurestene de la inceputul sec. XX in raport cu banul prin:

-tema

-structura simetrica si circulara

-specificul secventelor descriptive

-realizarea personajelor

Concentrata in cuvintele batranei din incipitul nuvelei - omul trebuie sa fie multumit cu ceea ce are

Tema

Tema familiei

Destramarea familiei si a civilizatiei traditionale taranesti

Tema timpului

Foamea arhetipala pentru pamant

Tema iubirii

Tema destinului

Inadaptarea intelectualului la societatea mediocra

Tema iubirii

Tema razboiului

Prezentarea societatii bucurestene la inceputului sec. XX

Tema mostenirii

Tema iubirii

Tema parvenirii

Tema paternittatii

Efectul dezumanizant al banului

Tema familiei

Tema destinului implacabil

Titlul

Asaza tema familiei in centrul romanului

Numele personajului principal

Metafora a timpului psihologic

Misterul prin care se caracterizeaza comportamentul protagonistei

Spatiul de desfasurare al evenimentelor, este mai degraba ironic

Structura

3 planuri:

-principal-destinul familiei

-secundar-destinul individului

-tertiar-al colectivitatii

3 planuri:

-destinul lui Ion

-destinul fam. Herdelea

-planul colectivitatii

Planul prezent alterneaza cu planul trecut

2 planuri principale:

-lupta pentru obtinerea mostenirii

-destinul tanarului Sima

Planuri secundare

Un singur plan narativ

Compozitie

2 volume:

-vol.1-3 parti

-vol.2-5 parti

2 parti

13 capitole

2 parti

13 capitole

20 capitole

17 capitole

Tehnici narative

Tehnica narativa a colajului

Principiul cronologiei

Principiul simetriei

Principiul circularitatii

Tehnica contrapunctului

Estetica autenticitatii

Tehnica simetriei si a circularitatii

Principiul contrapunctului

Principiul cronologiei

Fir narativ unic

Tehnica inlantuirii

Ritm epic neomogen

Relatii temporale/spatiale

Actiunea se desfasoara pe o perioada de un sfert de veac si infatiseaza destinul taranului inainte si dupa al Doilea Razboi Mondial

Spatiul real-localitatea Prislop

Durata de timp reala-sfarsitul secolului al XIX-lea

Actiunea se petrece atat in spatiul citadin, cat si pe front, cu aprox. 2 ani si jumatate inainte de 1916, cat si in timpul razboiului

Actiunea se petrece intr-o seara, la inceputul lunii iulie, in anul 1909, pe strada Antim din Bucuresti

Evenimentele au loc pe parcursul unui an, de la Sfantul Gheorghe pana la Paste. Spatiul este real, transilvanean.

Incipit

Referire la tema timpului

Motivul drumului-metafora pentru patrunderea cititorului in lumea fictionala

Fixeaza coordonatele spatio-temporale

Fixeaza veridic cadrul spatio-temporal, principalele personaje, conflictul, principalele planuri epice

Are statutul unui prolog, surprinderelatiile din familia lui Ghita

Vorbele batranei sintetizeaza mentalitatea arhaica a omului simplu, dar si conceptia moralizatoare a autorului

Final

Simetric fata de incipit

Simetric fata de incipit

Lasa loc interpretarilor multiple

Inchis, aduce rezolvarea conflictului, este urmat de un epilog

Este readusa in prim-plan batrana, care incheie simetric nuvela printr-o replica privitoare la destinul implacabil

Conflicte

Triplu conflict:

-tata-cei 3 fii

-Moromete-Catrina

-Moromete-Guica

Vol.2:

-mentalitatea traditionala-mentalitatea colectivista

Conflict central: lupta pentru pamant

Conflict exterior:

Ion-Vasile Baciu, Ion-George Bulbuc

Conflict moral: nunta lui Ion cu Ana

Conflict interior:

Glasul pamantului-glasul iubirii

 

Conflict interior: constiinta personajului-narator Stefan Gheorghidiu

Conflict exterior: pune in evdenta relatia protagonistului cu societatea

Conflict economic: problema mostenirii

Conflict moral: problema paternitatii, parvenirii

Conflict psihologic: tema iubirii

Conflict interior: al protagonistului

Conflict exterior: Ghita-Lica Samadaul

Secvente narative semnificative

Scena cinei

Scena taierii salcamului

Secerisul

Fonciirea

Poiana lui Iocan

Scena horei

Scena zvarcolirii

Scena sarutarii pamantului

Primirea mostenirii

Excursia la Odobesti

Intalnirea din parc dintre Felix si Otilia

Plecarea Otiliei

Intalnirea cu Pascalopol in tren

Mutarea la Moara cu noroc

Aparitia lui Lica

 

Personaj principal

Ilie Moromete

Ion

Stefan Gheorghidiu

Otilia Marculescu

Ghita

Statutul personajului principal

Critica literara l-a incadrat in tipul taranului filosof

Taran “inteligent si ironic”, spirit reflexiv, contemplativ

Personaj eponim

Taranul insetat de pamant

Inadaptat social

Intelectualul care traieste totul sub semnul constiintei

Personaj eponim

Misterul feminitatii adolescentine

Personaj care se metamorfozeaza, oscileaza intre patima pentru bani, dragostea pentru familie si dorinta de a ramane un om cinstit