Sa ne aducem aminte :
Textul este format din propozitii legate prin înțeles și are un titlu care prezintă pe scurt despre ce este vorba.
Titlul se scrie cu literă inițială mare.
Pentru a însemna trecerea la o nouă idee (alt loc, alt timp, alte persoane) se scrie cu alineat.
Autorul este cel care a scris textul. El se mai numește scriitor, poet sau povestitor.
Fisa de lucru Textul
1. Completați:
Mă numesc................................................. sunt fiul/fiica lui..........................si al/a.........................
Sunt elev/elevă în clasa..................................la școala..........................din orașul/comuna.............
județul...........................
2. Ordonați propozițiile după înțeles și numerotați-le:
__ Vecina lor, învățătoarea, îi iartă și îi sfătuiește să se joace pe terenul de sport al școlii din apropiere.
__ Bogdan și Dragoș sunt vecini cu învățătoarea lor.
__ Deodată, mingea lovește geamul învățătoarei.
__ Ei joacă fotbal în fața blocului.
__ Ce zi cu ghinion! gândesc ei cu părere de rău.
__ Cu obrajii îmbujorați își cer scuze pentru fapta lor.
3. Transcrieți propozițiile de mai sus sub formă de text și dati-i un titlu potrivit.
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
4. Transcrieți lizibil și îngrijit textul următor, urmărind nivelurile de performanțe date în tabelul de mai jos:
Cum începe toamna de Marin Preda
(fragment)
Într-o după-amiză, Niculae ieși în grădină. Se întinse la umbră sub un dud stufos și începu să citească o carte. Căldura soarelui era plăcută, deși nu mai dogorea ca acum câteva săptămâni. Era liniște. Grădina părea încremenită. Nu se simțea nici o adiere de vânt.
Deodată, Niculae își ridică fruntea. Auzise ceva. De undeva, din coroana stufoasă a dudului, se desprinsese o frunză galbenă. Cădea legănându-se spre pământ.
______________________________________________________
______________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
FOARTE BINE |
BINE |
SUFICIENT |
*Scrie caligrafic și îngrijit cuvinte, enunțuri și texte prin transcriere (sau după dictare |
* Scrie lizibil și îngrijit, în transcrieri (sau dictări), cuvinte, enunțuri și texte scurte. |
Scrie lizibil cuvinte, enunțuri și texte scurte, prin transcriere (sau după dictare) |
Apreciază corect înâlțimea, înclinarea literelor și spațiile dintre cuvinte |
Apreciază corect spațiile dintre cuvinte, dar manifestă imprecizie în păstrarea uniform a înălțimii și înclinației literelor pe liniatura tip dictando |
Necesită sprijin susținut în respectarea înălțimii literelor și a spațiilor libere între cuvinte la scrierea pe liniatura tip dictando |
Încadrează corect în pagină orice text scris |
Așază corect în pagină un text cu abateri sporadice de la scrierea cu alienate. |
Așază în pagină un text pe baza unor îndrumări primate înainte de începerea scrierii, cu abateri |