1. Citește textul următor, respectând semnele de punctuație:
„Cățelul intră în scorbură, pe fereastră și se ghemui lângă copilă. Lizuca începu iar a vorbi încet:
- Patrocle, eu cred că nu trebuie să ne temem de mama pădurii.
Aici îs locuri curate....Sfânta Miercuri stă aproape. Știi de ce mă tem eu?
- De ce te temi?
- De bursuc. Am auzit că bursucu-i foarte rău.
- N-are decât să vie, mormăi cu dispreț Patrocle; am eu ac de cojocul lui!
Chiar în clipa aceea, Lizuca dădu un țipăt. O umbră răsărise într-o dâră de raze, țupăind către scorbură.
Din când în când se oprea, se înalța și mișca două corne lungi și drepte.
Lizuca abia putu să îngâne de spaimă:
- Iaca bursucul, Ptrocle!
Cu un lătrat scurt, Patrocle se și repezi. Cornițele fantasmei căzură.
Lizuca o mai văzu numai o clipă prăbușindu-se năpraznic spre tufișuri.
- Știu eu că Patrocle nu se teme de nimica! zâmbi ea.
Se auzi glasul cățelului țâhnond răsunător în pădure.
Patrocle! strigă fetița; nu mă lăsa singură. Și scoțând capul din scorbură,
duduia Lizuca așteptă, în tăcerea cuprinsului, întoarcerea tovarășului ei. Îl auzi într-un târziu venind:
tip-tip. Intră gâfâind și se cuibări lângă ea”
(Mihail Sadoveanu, „Dumbrava minunată”)
2. Precizați care sunt personajele prezente în text.
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
3. Indicați titlul și autorul cărții din care face parte acest text.
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
4. Dați un titlul potrivit fragmentului
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
5. Copiați din text o propoziție exclamativă, apoi una intergogativă și arătați ce exprimă ele.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
6. Prin ce semn de punctuație este marcat dialogul?
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
7. Înlocuiți cuvintele subliniate cu altele având sens asemănător.
Patrocle se ghemui lângă fetiță . Lizuca se sperie de bursuc. O umbră se ivise într-o
dâră de raze. Fetița abia a putut să șoptească de frică. Cornițele arătării dispărură.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
8. Scrieți, apoi citiți propoziția următoare pentru a exprima rând pe rând: o constatare, o întrebare, o exclamare.
Chiar în clipa aceea, Lizuca dădu un țipăt __
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
9. Arătați câte cuvinte conține propoziția de mai sus.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
10. Despărțiți în silabe cuvintele:
scorbură = ____________________ fereastră = ____________________
copilă = ____________________ Miercuri = ____________________
răsărise = ____________________ umbră = ____________________
năpraznic = ____________________ tufișuri = ____________________
întoarcerea = ____________________
11. Scrie cuvintele care indică obiecte mai mici:
copilă - copiliță coarne - ________________
fereastră - ______________ pădure - ________________
12. Scrieți cuvintele cu sens opus:
a intra - ______________ încet - ______________ rău - ________________
a se înălța - ______________ curat - ______________ lung - ________________
a răsări - ______________ aproape - ______________ drept - ________________
13. Transformați după model :
iepure - iepurii fereastră - ferestrele țipăt - țipetele
bursuc - _____________ scorbură - ___________ cojoc - ___________
copac - _____________ fantasmă - ___________ glas - ___________
tovarăș - _____________ umbră - ___________ cornuri - ___________
14. Adăugați alte însușiri potrivite cuvintelor:
locuri ........................... bursuc ........................... glas ..............................
15. Observați ce sens are cuvântul vie în text.
Alcătuiți o propoziție în care cuvântul să aibă alt înțeles.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
16. Completați propozițiile. pornind de la textul dat:
Lizuca era o fetiță ....................................... Patrocle se repezi după ..................................
Ea se temea de ............................................ Cățelul se ghemui lângă ..................................
17. Puneți semnele de punctuație potrivite:
Fetița le-a spus bunicilor .......
......Nu mă întorc acasă ...... Rămân aici .......
......Sigur ..... copila noastră ......Vei rămâne cu noi ...... cu Patrocle......cu albinele.....
O să-ți placă mult ......
18. Explicați:
Lizuca credea că nu trebuie să se teamă de mama padurii deoarece .........................................
Fetiței îi era frică de bursuc fiindcă ...................................
Patrocle s-a repezit după fantasmă pentru că ...........................................
19. Ordonați cuvintele și descoperiți proverbul:
se Prietenul nevoie la cunoaște
___________________________________________________________________
____________________________________________________________________
20. Descoperiți perechile de cuvinte:
curajos - curajoasă bucuros - _______________
răsunător - ______________ credincios - _______________
periculos - ______________ temător - _______________