MunshiR
#0

 

1. Citește textul următor, respectând semnele de punctuație:

 

       „Cățelul intră în scorbură, pe fereastră și se ghemui lângă copilă. Lizuca începu iar a vorbi încet:

       - Patrocle, eu cred că nu trebuie să ne temem de mama pădurii.

Aici îs locuri curate....Sfânta Miercuri stă aproape. Știi de ce mă tem eu?

       - De ce te temi?

       - De bursuc. Am auzit că bursucu-i foarte rău.

       - N-are decât să vie, mormăi cu dispreț Patrocle; am eu ac de cojocul lui!

       Chiar în clipa aceea, Lizuca dădu un țipăt. O umbră răsărise într-o dâră de raze, țupăind către scorbură.

Din când în când se oprea, se înalța și mișca două corne lungi și drepte.

       Lizuca abia putu să îngâne de spaimă:

       - Iaca bursucul, Ptrocle!

       Cu un lătrat scurt, Patrocle se și repezi. Cornițele fantasmei căzură.

Lizuca o mai văzu numai o clipă prăbușindu-se năpraznic spre tufișuri.

       - Știu eu că Patrocle nu se teme de nimica! zâmbi ea.

       Se auzi glasul cățelului țâhnond răsunător în pădure.

       Patrocle! strigă fetița; nu mă lăsa singură. Și scoțând capul din scorbură,

duduia Lizuca așteptă, în tăcerea cuprinsului, întoarcerea tovarășului ei. Îl auzi într-un târziu venind:

tip-tip. Intră gâfâind și se cuibări lângă ea”

                                                                           (Mihail Sadoveanu, „Dumbrava minunată”)

 

2. Precizați care sunt personajele prezente în text.

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

 

3. Indicați titlul și autorul cărții din care face parte acest text.

______________________________________________________________________

______________________________________________________________________

 

4. Dați un titlul potrivit fragmentului

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

 

5. Copiați din text o propoziție exclamativă, apoi una intergogativă și arătați ce exprimă ele.

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

 

6. Prin ce semn de punctuație este marcat dialogul?

_________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________

 

7. Înlocuiți cuvintele subliniate cu altele având sens asemănător.

 

    Patrocle se ghemui lângă fetiță . Lizuca se sperie de bursuc. O umbră se ivise într-o

dâră de raze. Fetița abia a putut să șoptească de frică. Cornițele arătării dispărură. 

 

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

8. Scrieți, apoi citiți propoziția următoare pentru a exprima rând pe rând: o constatare, o întrebare, o exclamare.

    Chiar în clipa aceea, Lizuca dădu un țipăt    __

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________

 

9. Arătați câte cuvinte conține propoziția de mai sus. 

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

 

10. Despărțiți în silabe cuvintele:

 

scorbură   = ____________________                        fereastră      =  ____________________

copilă        = ____________________                        Miercuri       =  ____________________

răsărise     = ____________________                       umbră          =  ____________________

năpraznic   = ____________________                       tufișuri         =  ____________________

întoarcerea = ____________________            

 

11. Scrie cuvintele care indică obiecte mai mici:

 

copilă  -  copiliță                             coarne   -   ________________

fereastră  - ______________         pădure   -   ________________

 

12. Scrieți cuvintele cu sens opus:

 

a intra       -  ______________          încet       -  ______________           rău    -   ________________

a se înălța -  ______________          curat       -  ______________           lung   -   ________________

a răsări      -  ______________          aproape  -  ______________          drept  -   ________________

 

 

13. Transformați după model :

 

iepure         -  iepurii                               fereastră   -    ferestrele                     țipăt   -   țipetele

bursuc        -  _____________              scorbură    -    ___________              cojoc  -   ___________

copac         -  _____________              fantasmă    -    ___________             glas     -   ___________

tovarăș       -  _____________              umbră         -    ___________             cornuri -  ___________

 

14. Adăugați alte însușiri potrivite cuvintelor:

 

locuri   ...........................                  bursuc  ...........................              glas ..............................

 

15. Observați ce sens are cuvântul vie în text.

      Alcătuiți o propoziție în care cuvântul să aibă alt înțeles.

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

 

16. Completați propozițiile. pornind de la textul dat:

 

     Lizuca era o fetiță  .......................................                     Patrocle se repezi după ..................................

     Ea se temea de ............................................                    Cățelul se ghemui lângă ..................................

 

17. Puneți semnele de punctuație potrivite:

 

     Fetița le-a spus bunicilor  .......

     ......Nu mă întorc acasă ...... Rămân aici .......

     ......Sigur ..... copila noastră ......Vei rămâne cu noi ...... cu Patrocle......cu albinele.....

O să-ți placă mult ......

 

18. Explicați:

 

      Lizuca credea că nu trebuie să se teamă de mama padurii deoarece .........................................

      Fetiței îi era frică de bursuc fiindcă ...................................

      Patrocle s-a repezit după fantasmă pentru că ...........................................

 

19. Ordonați cuvintele și descoperiți proverbul:

     

                se                      Prietenul                   nevoie                 la              cunoaște

 

___________________________________________________________________

____________________________________________________________________

 

20. Descoperiți perechile de cuvinte:

 

      curajos               -  curajoasă                         bucuros         -   _______________

      răsunător           -   ______________            credincios      -   _______________

      periculos            -   ______________            temător          -   _______________

 

 

 

 

AnnaE
#1

 

 

Fișa în format word o găsiți la atasamente

 

 

 

 

 

 

 

Attachments